Čtvrtek, 18. dubna 2024

Palivové články: nadějný test autobusů

Konference „Silniční doprava a životní prostředí“ přinesla informace o výsledcích projektu společnosti Mercedes-Benz, který v provozu dvanácti měst ověřoval vlastnosti autobusů poháněných palivovými články.

 

Palivové články: nadějný test autobusů

Projekt CUTE byl v posledních dvou letech realizován ve dvanácti městech, vedle evropských také v čínském Pekingu a australském Perthu. 36 autobusů přestavěných na pohon palivovými články v rámci projektu najezdilo 1 300 000 kilometrů a výrobce Mercedes-Benz byl s výsledkem spokojen. „Potvrdilo se, že ve srovnání s naftovým motorem mají tyto autobusy vyšší nároky na údržbu. Palivové články ale vydržely mnohem déle, než jsme čekali a v současnosti jsou v provozu již 2 nebo 2 a půl roku. Ve srovnání s 15 až 20 lety dieselových motorů je to málo, ale na prodloužení životnosti budeme dále pracovat. Chceme ji zvýšit na 8 až 10 let,“ uvedl ve své brněnské přednášce výkonný ředitel Mercedes-Benz Buses Wolfgang Presinger. Dalším důležitým úkolem je snížení výrobních nákladů, které jsou zatím vyšší než například u trolejbusů, i když toto snižování bude mít své hranice. „Alternativní pohony budou vždycky stát víc než běžné naftové motory. Státy, které je chtějí, za to musí zaplatit,“ zdůraznil Presinger.

Ve srovnání s CNG a vodíkem je výhodou palivových článků prakticky nulová hlučnost a emise (z autobusů vychází jen čistá pára), ale problémem zůstává právě vysoká cenová náročnost. „Jsme přesvědčení, že je to ta správná technologie, která má budoucnost. Snažíme se vyvíjet také osobní vozy, které jsme už dodali do Kalifornie a Austrálie. Sedm z deseti evropských měst, ve kterých jsme testovali autobus, prodloužilo smlouvu na třetí rok. Ale potřebujeme ještě přibližně 10 let, než rozjedeme sériovou výrobu,“ konstatoval Presinger. Malosériové autobusy s palivovými články by Mercedes-Benz mohl za slušnou cenu nabídnout již v roce 2010 nebo 2012, prototyp chtějí představit již příští rok. Nevýhodu vysoké pořizovací ceny by do budoucna podle Presingera mohla eliminovat také rostoucí cena nafty. „Už při dnešní ceně nafty 1 EUR za litr se náklady na desetiletý provoz standardního autobusu, který ujede 60 000 kilometrů ročně se spotřebou 40 litrů na 100 kilometrů, rovnají pořizovacím nákladům,“ spočítal.

Celodenní konference „Silniční doprava a životní prostředí“ probíhala ve dvou sekcích, další příspěvky se zabývaly pohony na bionaftu, bioetanol, zemní plyn, vodík, elektřinu i hybridní zdroje. V teoretické sekci byl prezentován stav vývoje a použití alternativních paliv pro motorová vozidla, možnosti použití jednotného paliva pro vojenská vozidla, vodíková energetika, možnosti rozvoje alternativních paliv v ČR, pohled petrolejářského průmyslu na využití v dopravě v ČR, stav rozvoje vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, prognózy využití bioetanolu v ČR nebo trendy a tlak na inovace pohonů motorových vozidel ve střední Evropě. V praktické části nechyběly prezentace vozidel na alternativní pohony, mj. se zúčastnily firmy Irisbus, Ekobus, Ford, DI-ELCOM, ADW Bio, Citroën, Tedom a ČAS Service.

První konference na toto téma v České republice se uskutečnila z iniciativy společnosti Veletrhy Brno a její pořádání by se mělo na automobilových veletrzích stát tradicí.

 

Tiskové středisko BVV

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů