Stěžují si kvůli hluku a rychlost
České Budějovice - Obyvatelé Zavadilky požadují obytnou zónu
Vytvoření obytné zóny, které by znamenalo snížení rychlosti z dosavadních padesáti na dvacet kilometrů v hodině a zákaz průjezdu vozidel nad 3, 5 tuny. S těmito požadavky se obrátili na magistrát města obyvatelé nové výstavby v místní části krajského města na Zavadilce. Začátkem loňského roku sepsali petici, kterou podepsalo 133 lidí.
Vadí jim například to, že chodník, který vede k nově rekonstruované stezce k základní škole na Máji, končí náhle ve vozovce, která je v nepřehledné zatáčce. Výhled zde přitom omezuje vysoká zeď.
Nepřehledné místo
"Představuje to nebezpečí zejména pro děti, které tudy prochází. Tím, že zde není omezena rychlost, jsou vystaveny velkému nebezpečí," upozornil zástupce petičního výboru Jiří Řeháček. Lidé podle něj musí v těchto místech třikrát přejít vozovku, než se dostanou na protější chodník.
S vybudováním přechodu zde však magistrát prozatím nepočítá. Nahradí jej místo pro přecházení. Podle vedoucího odboru dopravy magistrátu je to právě proto, že zde není omezená rychlost. "Chodci na přechodu by tady mohli získat pocit přednosti, ale vzhledem k tomu, že to místo je skutečně nepřehledné, tak to není úplně ideální," vysvětlil Jaroslav Mráz. Vybudování obytných zón a snížení rychlosti zde bude možné až poté, kdy bude dokončena výstavba celé lokality.
Dalším problémem, na který obyvatelé Zavadilky upozorňují, je to, že kolem jejich domů projíždí do rozestavěné části nové výstavby těžká stavební technika. Nová silnice je zde přitom pouze necelých pět let a místní se obávají toho, že ji stroje poškodí.
Nákladní auta
"Vadí nám, že tady nemáme klid ani o víkendu. Nákladní auta by přitom mohla klidně jezdit po dosud nedokončené cestě, která je o pár metrů dál," řekl zástupce nespokojených občanů Jiří Řeháček.
S jeho tvrzením však nesouhlasí investor výstavby a náměstek primátora František Jelen. Obytná zóna, která by zakazovala vjezd těžké techniky, zde může podle něj vzniknout až poté, co bude dokončena výstavba celé lokality. "Pro ty občany, kteří požadují vytvoření obytné zóny a klid, se taky musely domy nějak postavit. Na stavbu se jezdilo jinudy a to zas třeba mohlo vadit jiným lidem. Je logické, že nejdřív se musí něco dodělat a pak až se tam může vytvořit obytná zóna," uvedl Jelen.
O zákazu vjezdu těžkých vozidel a stavebních strojů zde odbor dopravy magistrátu neuvažuje. "Omezení tonáže se obvykle řeší z důvodů špatné únosnosti pozemní komunikace nebo jejích šířkových poměrů. V případě nové zástavby na Zavadilce však tyto důvody nejsou," podotkl vedoucí odboru Jaroslav Mráz. V páté etapě výstavby se nyní na Zavadilce buduje přibližně dvaatřicet nových domů. Jejich dokončení plánuje investor během letošního roku.