Pátek, 29. března 2024

Tunel Blanka bude za sedmnáct miliard korun

Pokračování Městského okruhu dostalo ekologický posudek EIA. Takzvaná Blanka 2 vyjde na 17 miliard. Už teď má řadu odpůrců.

Tunel Blanka bude za sedmnáct miliard korun

Pacientům z Bulovky se naskytne neobvyklý pohled. Známá pražská nemocnice bude v budoucnu obklíčená mohutnými silničními tahy. To až dělníci v nedaleké Troji dostaví tunel Blanka. A o pět let později i jeho další pokračování.

Tato stavba vzhledem k náročnosti a nákladům získala přezdívku Blanka 2. Pro mnohé je i podobně kontroverzní jako její "sestra". V plánech projektantů je několik kilometrů nových tunelů, ale i demolice domů.

O Blance číslo 2 se příliš nemluví, nepíše, ale už teď má ekologickou prověrku, takzvanou studii EIA. Kladné posouzení vlivu na životní prostředí a okolí získala 8. září. Byť s důležitými připomínkami, které zahrnují dostavbu severní části vnějšího okruhu kolem města či zavedení mýtného v centru Prahy. To by mělo řadu řidičů odradit mimo jiné od toho, aby Městský okruh používali k cestám do středu metropole.

Další jízda v tunelu

Nová bezmála devítikilometrová trasa vyjde podle odhadů na sedmnáct miliard korun. Bude východní, a zároveň poslední nedokončenou částí Městského okruhu.

V oblasti Pelc Tyrolky naváže na tunel Blanka a povede desítky tisíc aut přes Vysočany, Malešice a napojí se na stávající část okruhu u Štěrboholské radiály. Zhruba pět kilometrů víceproudé silnice budou řidiči projíždět tunely.

Autoři posudku EIA v jeho závěru uvádí, že pokud by nedošlo k dokončení Městského okruhu (a Libeňské spojky, která ho propojí s Proseckou radiálou), bylo by to z hlediska životního prostředí v hlavním městě nejmíň vhodnou variantou.

"Dosud zatěžovala nadměrná doprava silnice, které na to nebyly vůbec vybavené. To se díky poslední části vnitřního okruhu změní. Bude pro řidiče bezpečnější a vzhledem k tunelovému řešení i šetrnější vůči okolí," myslí si dopravní expert František Lehovec z ČVUT.

Posudek EIA, který soubor tří propojených dopravních staveb získal, je výrazným počinem. Třebaže má spíš poradní charakter, posouvá důležitou silnici blíž k realizaci.

"Chceme, aby stavba další části vnitřního okruhu začala po otevření Blanky, tedy v roce 2014," prohlásil radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD). Zároveň ale dodal, že bude velmi záležet na tom, zda město nepřijde o miliardy z rozpočtového určení daní.

Práce by pak podle odhadů trvaly asi pět let.

Podobně jako Březina vidí budoucnost Městského okruhu také předseda magistrátního výboru pro dopravu Petr Hána (ODS).

"O termín v roce 2014 velmi usilujeme, vždyť jde o jednu z hlavních priorit města v oblasti dopravy," zdůrazňuje Hána. Stavbu teď čeká několikaletá příprava na získání dalšího "razítka", takzvaného územní rozhodnutí. Lidé z Libně od takové budoucnosti rozhodně nemůžou očekávat žádné zlepšení situace, v níž žijí. Zástupů aut je pokračování Blanky nezbaví.

Už dnes projíždí tamní ulicí V Holešovičkách, kde končí magistrála a začíná Prosecká radiála, sedmdesát tisíc aut za den. Další dopravu pak do těchto míst přivede Blanka v roce 2014. A několik desítek tisíc vozů přibude v oblasti po dokončení Městského okruhu.

Znamená to, že Libeňstí se dostanou do podobné situace, v jaké jsou v dnešní době obyvatelé sídliště Spořilov. Tam se přesunuly tisíce kamionů, které po otevření jižní části okruhu nesměly vjíždět na Jižní spojku.

"Pokračování Městského okruhu, tak jak je navrhované, by zasáhlo devastujícím způsobem do životního prostředí zdejších obyvatel," myslí si Zdeněk Kuneš z občanského sdružení Za naši budoucnost. To po konzultacích s odborníky navrhlo změnu územního plánu tak, aby mimo jiné i v oblasti Holešoviček vedla trasa okruhu v tunelu.

Politici uznávají, že dostavba Městského okruhu nebude pro obyvatele Libně právě ideálním řešením. "V některých místech se situace kvůli novým dopravním stavbám radikálně zlepšuje, v některých bohužel zhoršuje. Je evidentní, že řešením je velmi rychlé dokončení a zprovoznění celého radiálně okružního systému," uvádí Petr Hána z ODS.

Cílem je tedy dostavět jak vnitřní, tak i vnější silniční prstenec kolem metropole a propojit tyto dva okruhy kolmými tahy, takzvanými radiálami.

Problém na severu

Aspoň částečná dostavba výše zmíněného systému je také jednou z podmínek, kterou zdůrazňují autoři nedávno zveřejněného posudku EIA. Nejprve je podle nich nutné dokončit severní část vnějšího silničního okruhu, který má vést z Ruzyně přes přes Suchdol do Březiněvsi. A pak teprve zprovoznit pokračování Blanky.

Jinak by nové tunely mohly spíš uškodit.

Klíčová komunikace na severu města by Praze pomohla tím, že směrem do jejího centra - mimo jiné i do Libně - nebudou sjíždět desítky tisíc řidičů denně a zvolí raději cestu po okraji hlavního města. Jenže bez ní by podle autorů studie EIA nastala nejhorší možná varianta.

A ta je bohužel pravděpodobná. Projekt severní části silničního obchvatu totiž v posledních několika letech uvízl na mrtvém bodě. Přestože s ní silničáři ještě před časem dokonce počítali už na rok 2011.

Tah na severu odmítají obyvatelé Suchdolu, kteří se už řadu let odvolávají proti vydaným územním rozhodnutím. A vzhledem k dalším úředním průtahům je začátek stavby v nedohlednu. "Příští rok vzhledem ke správním lhůtám určitě práce na vnějším okruhu nezačnou. Délku samotné stavby pak odhadujeme na tři až čtyři roky," podotkla Nina Ledvinová z Ředitelství sinic a dálnic.

K zemi má jít i Abaton

Do života města a jeho obyvatel ale nezasáhne jen nepříjemný hluk a výfukové plyny. Plány projektantů počítají i s demolicemi domů.

"Podle prvních odhadů se dotknou deseti až patnácti budov. Záleží na tom, jaká varianta nakonec zvítězí. Ve většině případů jde o sklady nebo přístavky. Ale odstřelovat se má i několik obydlených domů," varuje Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat, které podrobně sleduje stavbu tunelu Blanka i plány na její pokračování k Štěrboholské radiále.

Podle Fillera může demolice potkat například dvě vily u vyústění strašnické ulice V Olšinách, které překážejí přidání dalších silničních pruhů. K zemi může jít také známý libeňský klub Abaton.

"Demolice kvůli pokračování Městského okruhu začaly v Libni v podstatě už dávno. Některé libeňské domy nechali politici v minulosti zchátrat a následně strhnout," dodává Vratislav Filler.

Za velký problém považuje jeho občanské sdružení také řešení pěti mimoúrovňových křižovatek, které má stavba zanesené v plánech.

Auto*Matu se nelíbí, že nevychází vstříc motoristům, ale na řadě míst přeruší pěší nebo cyklistické trasy. Své návrhy sepsalo sdružení celkem do jedenatřiceti bodů a chce i nadále vyjednávat s městskými úředníky, kteří mají stavbu na starosti.

"Chceme, aby byl projekt pořádně připravený. Třeba u křižovatky Vychovatelna. Současné řešení odřezává Davídkovu ulici od Vychovatelny a tramvajových zastávek. A zhoršuje průjezd Zenklovou ulicí pro cyklisty," dodává Vratislav Filler.

Fakta

Kudy, kam a za kolik?

Východní část Městského okruhu je poslední nedokončenou částí této dopravní stavby.

Povede od Pelc Tyrolky v Troji přes Balabenku až k Štěrboholské radiále.

Měřit má 8,8 kilometru. Spolu s ní chce město stavět také 1,4 kilometru dlouhou Libeňskou spojku, která okruh propojí s Proseckou radiálou.

Projekt má vyjít na 16,9 miliardy korun.

AUTOR: Michal Pavec
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

ZDROJ: Praha

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů