Čtvrtek, 25. dubna 2024

Prověřování Martina Romana začíná. A je co vyjasňovat

Čtyři klíčové otázky. Co by podle HN mělo trápit politiky zodpovědné za správu státního majetku v kauze bývalého šéfa ČEZ Martina Romana.

Prověřování Martina Romana začíná. A je co vyjasňovat

Vyšetřování exšéfa ČEZ Martina Romana, podezřelého z tajných vlastnických vztahů ke strojírenské skupině Škoda, se rozjíždí. Protikorupční policie k tomu zřizuje speciální tým expertů na praní špinavých peněz. A ČEZ má na pokyn ministra financí Miroslava Kalouska prověřit své obchodní smlouvy se Škodou Plzeň. Zaměří se na to, zda neprodělával na zakázkách, jež bez výběrového řízení zadával Škodě. "Provedeme hloubkové šetření všech zakázek z celé skupiny ČEZ," slibuje mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Ponechme policistům a auditorům čas na práci. A připomeňme základní otázky, které se kolem Romana a vlastníků Škody vznášejí. Otázky, které by teď měly trápit politiky, zodpovědné za správu státního majetku a za podmínky pro férové podnikání v zemi.

OTÁZKA: 1. Komu stát v roce 2002 s 2003 prodával plzeňskou Škodu?

Skupina Appian získala v letech 2002 a 2003 plzeňský podnik (byl zralý na bankrot, z dluhů mu předtím pomohl stát) za pouhých 800 milionů korun. Do roku 2009 jen na rozprodeji jeho částí utržila minimálně 15 miliard.

Když letos na jaře prohlásili Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš, že kupují od Appianu poslední část původní továrny - Škodu Transportation (a s ní výzkumný ústav VÚKV), mělo do Appianu jít podle specialistů na oceňování aktiv dalších minimálně deset miliard. K tomu je třeba připočíst zisky Škody, které v posledních letech převyšovaly miliardu korun.

Kupec udělal prostě báječný obchod. Vláda jej přitom nijak pečlivě nevybírala ani neprověřovala. A není jasné, jestli by jiní zájemci za Škodu nenabídli víc než oněch 800 milionů, kdyby o ni museli soutěžit. "Prodej Škody měla na starosti Česká konsolidační agentura, tehdy v čele s panem Řežábkem, dnes členem bankovní rady ČNB. Vláda měla finální slovo, byla na konci celého procesu," líčí bezelstně tehdejší ministr financí zodpovědný za privatizaci, dnes šéf ČSSD Bohuslav Sobotka.

Appian se v roce 2002 tvářil jako fond zahraničních investorů, zaštiťoval se jménem Belgičana Jacquesa de Groota, bývalého manažera Mezinárodního měnového fondu. Jenomže už tehdy se proslýchalo, že za ním stojí Češi, nejspíš manažeři Mostecké uhelné. Vláda to neřešila, jak potvrzuje Sobotka v rozhovoru pro HN.

Vlastníci Škody ale získali své miliardy z privatizované firmy díky obrovským státním zakázkám. A navíc jim stát na dotacích, pobídkách a příspěvcích na odstraňování ekologických škod věnoval dalších asi 15 miliard korun. Je neudržitelné, aby příjemci těchto benefitů byli tajní. Zvlášť, pokud jsou podezřelí z praní špinavých peněz (z toho je šetří švýcarská prokuratura) a ze střetu zájmů.

OTÁZKA: 2. Proč se Martin Roman a jeho partneři angažovali ve firmách Artwick a California Trust, jež byly beneficientem Appian Machinery B.V., vlastníka plzeňské Škody?

Je možné, že se před privatizací Škody domluvili její manažeři najatí státem - Roman, Zapletal, Krsek a Korecký - s lidmi z Appianu, že jim pomohou do Škody vstoupit.

Jak už bylo řečeno, stát kupce nijak zvlášť neprověřoval, s Appianem jednal exkluzivně. Manažeři Škody disponovali důležitými osobními kontakty a informacemi, jež mohly být pro Appian důležité. Lidé z Appianu jim mohli slíbit, že se s nimi pak rozdělí o zisky z privatizované firmy. To by ale v případě Romana, Koreckého, Krska a Zapletala šlo o vážný střet zájmů.

Jasno je třeba mít zvláště o roli Martina Romana. Protože ten nadále pracuje pro stát.

Roman své angažmá ve firmách kolem Appianu po nástupu do ČEZ vylučuje: "Vazby na ně jsem odchodem do ČEZ přerušil." Není ale schopen vysvětlit, proč se vůbec angažoval ve skupině, jež se chystala koupit jím řízený státní podnik. "Neměl jsem nikdy vlastnický vztah ke Škodě ani k Appianu," odpovídá vyhýbavě na tuto otázku. Pokud neodpoví, je nedůvěryhodný.

OTÁZKA: 3. Komu Škoda patří dnes?

Celkem dvanáct provozů bývalé Škody Appian v minulých letech rozprodal. Největší majetky Škody dnes drží uskupení ruského podnikatele Igora Šamise, rovněž ruská skupina OMZ a korejský Doosan. Dopravní divizi Škoda Transportation letos (po vlně kritiky vůči majetkově netransparentním firmám, jež získávají velké státní zakázky) koupili manažeři Škody Krsek a Korecký a dále Marek Čmejla a Jiří Diviš, kteří do té doby vystupovali jako manažeři Appianu.

Noví majitelé ale Škodu drží přes anonymní zahraniční struktury, prohlašují-li se za vlastníky, nelze to spolehlivě ověřit, nelze ověřit, nemají-li utajené společníky. Není známo, zda nebyli skrytými vlastníky Appianu a Škody už dříve a nyní své vlastnictví jen nelegalizovali.

OTÁZKA: 4. Kdo má vazby kolem Martina Romana, ČEZ a Škody šetřit?

Zcela jistě se tím musí zabývat protikorupční policie, případně finančně analytický útvar ministerstva financí.

Představa, že případ objasní prověřování zakázek vedené dnešními šéfy ČEZ, je směšná.

Nový generální ředitel ČEZ Daniel Beneš byl sedm let pravou rukou Martina Romana. Jsou sousedi z Velké Chuchle, spolužáci ze školy, přátelé. Beneš je léta u obchodů Škody. A je známo, že jeho jmenování na post svého nástupce prosadil u politiků sám Roman. Těžko si představit, že Beneš se teď s nadšením bude vrtat ve špinavém prádle svého předchůdce. Šéfové ČEZ mají de facto zkontrolovat sami sebe. Což nedává smysl.

Sám Roman tvrdí - a dokládá vlastními dokumenty -, že se střetu zájmů nedopustil. "Jsem připraven spolupracovat se státními orgány na šetření, které to prokáže," uvedl pro HN.

V každém případě je ale třeba část tohoto šetření vést přímo v ČEZ. Tento proces musí někdo zvenčí pro stát nezávisle kontrolovat a řídit. Logicky by tímto dohlížitelem měla být dozorčí rada ČEZ, v níž zasedají zástupci státu. Jenomže v čele dozorčí rady dnes sedí hlavní podezřelý - Martin Roman.


AUTOR: Zuzana Kubátová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Vše o kauze Martina Romana najdete ve speciálu www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů