Pátek, 26. dubna 2024

Omlazený komunální pracant

Omlazený komunální pracant

Mercedes-Benz v minulých týdnech uvedl novou generaci svého modelu Econic. Tento speciální nákladní automobil úspěšně slouží již od roku 1998 u mnoha provozovatelů komunálních služeb při svozu odpadu, jako zametací vůz, dále při rozvážce potravin a nápojů, u hasičských sborů apod. Díky možnosti pohonu i na zemní plyn je Econic vyhledáván i pro svoji šetrnost k životnímu prostředí, s ohledem na nízké emise i nízkou hlučnost.

Moderní design kabiny s nízkým vstupem - srdce konceptu Econicu - signalizuje již na první pohled, že nový Econic přichází kromě nových motorů Euro VI s řadou dalších významných novinek. Prostorná kabina s ergonomickým nastupováním a vystupováním byla uvnitř důsledně zdokonalena s cílem zefektivnit pracovní procesy. Novinky lze nalézt také na podvozku. Velký počet variant podvozku umožňuje rozmanité možnosti použití. Nové uspořádání agregátů za kabinou a další opatření na rámu ještě více usnadňují montáž nástaveb. Navzdory těžším komponentům emisního systému Euro VI byla zachována dosavadní užitečná hmotnost, a to díky konstrukčním opatřením snižujícím hmotnost vozu. Mnohé komponenty, jako například nová elektronická soustava, komponenty podvozku, nový hnací řetězec a ovládací prvky, byly převzaty z velkosériové výroby nákladních vozidel. S výjimkou osvědčené základní struktury kabiny je Econic zcela novým vozidlem.

Posádka Econicu nyní ještě více ocení kabinu s osvědčeným nízkým vstupem a neobvykle velkorysou nabídkou místa. Vynikající pracovní podmínky poskytuje řidiči kompletně přepracovaný interiér s prostornými odkládacími schránkami. Nově uspořádané jsou výdechy ventilační soustavy a elektricky ovládaná sluneční roleta, pracovní atmosféru zlepšuje lepší izolace kabiny a motorového tunelu. To samé platí samozřejmě i pro nízký vstup a plně prosklené skládací dveře.

SNÍŽENÍ EMISÍ I SPOTŘEBY PALIVA

Emisní norma Euro VI znamená ve výsledku celkové snížení emisí a částic o 90 % v porovnání s Euro V. Důležitou roli na cestě k tomuto cíli sehrál vývoj optimalizované chladicí soustavy, která účinně pokrývá zvýšenou potřebu chlazení systému zpětné recirkulace výfukových plynů. Kromě vnitřní recirkulace výfukových plynů probíhá čištění výfukových plynů v uzavřeném filtru pevných částic a katalyzátoru SCR se vstřikováním AdBlue. Řízení filtračních systémů BlueTec 6, integrovaných ve výfukovém boxu, zajišťuje řídicí elektronika, která řídí čištění výfukových plynů podle potřeby v závislosti na velkém počtu provozních parametrů a stavu motoru.

Technikům se podařilo navzdory náročnějšímu čištění výfukových plynů snížit spotřebu paliva, stejně jako u velkosériově vyráběných řad vozidel od Atega až po Actros. Úspora paliva dosahuje až 4 % a až o 40 % nižší je spotřeba AdBlue. Díky vyšší spolehlivosti a delším servisním intervalům se navíc snížily náklady na opravy a údržbu, čímž byla rovněž citelně zvýšena hospodárnost provozu.

Econic pohánějí šestiválce řady OM 936 LA se zdvihovým objemem 7,7 litru, které mají nejvyšší výkon 220 kW nebo 260 kW. Maximální hodnoty točivého momentu 1200, resp. 1400 Nm jsou přizpůsobené pro náročné aplikace Econicu. Motory poskytují vyšší výkon při nízkých otáčkách a díky dekompresní motorové brzdě dosahují velmi dobrých hodnot brzdného výkonu 235 kW při otáčkách 2500/min. Stejně jako doposud patří k hnacímu řetězci Econicu šestistupňová samočinná převodovka Allison. Pro novou generaci vozu byla převodovka doplněna o software Eco, který šetří palivo a zvyšuje jízdní komfort.

Od roku 2002 se úspěšně uplatňuje Econic NGT s pohonem na zemní plyn, což dokládá více než 1000 prodaných exemplářů. Ať s fosilním zemním plynem, nebo s bioplynem z obnovitelných zdrojů přispívá k čistému a ekologickému prostředí v městských zónách. Mercedes-Benz bude proto pokračovat ve vývoji pohonu na plyn na základě nové generace motorů s ohledem na požadavky emisní normy Euro VI.

ÚSPĚŠNÝ MODEL V MNOHA VARIACÍCH

Econic bude při zahájení prodeje k dispozici v konfiguracích 4x2, 6x4 a 6x2/4 s elektrohydraulicky progresivně řízenou vlečenou a tlačenou nápravou v kategoriích s celkovou hmotností 18, resp. 26 tun. Na přání jsou k dispozici také speciálně navržená provedení vozidel. Dvounápravová a třínápravová vozidla jsou k dispozici s různými rozvory od 3450 do 5700 mm. Kabina je k dispozici ve vysoké (vnitřní výška 1745 mm) a nízké variantě (1295 mm).

Protože Econic nabízí zcela odlišná individuální řešení pro rozmanitá odvětví, mají aktuální změny podvozku velký význam také pro výrobce nástaveb. Vozidlo se uplatňuje například v komunální oblasti jako popelářské nebo zametací vozidlo, v rozvážkové dopravě převáží potraviny a nápoje, nebo se může proměnit v hasičské vozidlo s otočným žebříkem či pomocné hasičské vozidlo. Kromě toho je Econic úspěšně používán také na letištích. Montáž nástaveb usnadňuje průběžná řada otvorů, posuvný koncový příčný nosník a nové uspořádání agregátů za kabinou. K dispozici je rovněž větší prostor pro nástavby. Dále byla zvýšena nosnost přední nápravy na osm tun.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů