Veolia Transport Praha testuje další hybridní autobus, tentokrát Solaris Urbino 12
Společnost Veolia Transport Praha (VTP), jako jeden z významných pražských autobusových městských dopravců, testuje během krátkého období další hybridní vozidlo, tentokrát městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. S moderním nízkopodlažním autobusem se mohou cestující setkat od 20. září do 1. října 2010 na lince MHD číslo 223 (Černý Most - Ratibořická). Dnes je vozidlo v rámci Evropského týdne mobility prezentováno na tiskové konferenci, následně jako mimořádný spoj pojede též na lince 293 směr Jižní Město. VTP pravidelně zkouší a testuje moderní autobusy vybavené nejnovějšími technologiemi včetně hybridních pohonů.
"Při zkouškách hybridního Solarisu v reálném provozu pražské městské hromadné dopravy budeme především testovat technické parametry autobusu a porovnávat je s údaji od výrobce," říká Daniel Adamka, manažer rozvoje autobusové a železniční dopravy Veolia Transport Česká republika. "Dnešní prezentaci vozidla i jeho nasazení na linku 293 využijeme i k zácviku řidičů, kteří budou s autobusem na hybridní pohon jezdit," dodává Adamka.
Hybridní Solaris Urbino 12, který měl svoji premiéru na podzim 2009 na Busworldu v belgickém Kortrijku, využívá paralelní hybridní systém kombinovaný s malým dieselovým motorem a elektromotorem. Vozidlo může v rámci hybridního systému ušetřit až 30 % paliva a podobně snižuje emise. Použita je standardní karosérie Urbino.
"Snížené náklady na palivo a šetrnost vozidel k životnímu prostředí jsou hlavními důvody, které nás vedou k testování autobusů s hybridním pohonem," doplňuje Ivo Novotný, marketingový a personální ředitel Veolia Transport Česká republika.
Paralelní hybridní systém je vyvinut a vyroben společností Eaton Corporation speciálně pro autobusy od devíti do dvanácti metrů. Ten využívá třífázový elektromotor 44 kW při maximálně 420 Nm k rekuperaci brzdné energie, která je ukládána do čtyř Li-on baterií s kapacitou 3,6 kWh a napětím 340 V, aby ji pak využil při akceleraci. Baterie jsou nabíjeny výhradně elektromotorem. Díky elektromotoru je využit menší dieselový motor 6,7 l Cummins 162 kW (220 HP) s emisní normou EEV a maximálním krouticím momentem 850 Nm. Šestistupňová automatická převodovka, která přenáší sílu obou motorů, je na zadní nápravě. Řídící systém ideálně mixuje síly obou motorů, a proto se řidič nemusí o nic starat a může se soustředit plně na řízení vozidla.
Letos v červnu se mohli řidiči a technici VTP seznámit s hybridním autobusem Volvo 7700, ten byl v pražském provozu testován bez cestujících. Ti se však v současnosti mohou pravidelně svézt trojitě hybridním vodíkovým autobusem TriHyBusem, který je nasazován společností VTP do provozu v Neratovicích. Vozidlo napájené z vodíkového palivového článku, baterií a ultrakapacitorů získalo aktuálně ocenění Zlatá medaile 2010 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.