Čtvrtek, 31. října 2024

Lidé se při nákupu nového domácího spotřebiče více zajímají o jeho energetickou náročnost

Lidé se při nákupu nového domácího spotřebiče více zajímají o jeho energetickou náročnost

Téměř 70 % spotřebitelů zvažuje v příštím roce nákup nového spotřebiče. Důvodem může být nefunkčnost stávajícího zařízení, ale také jeho vysoká energetická náročnost. Právě to je hlavní parametr, který spotřebitelé při nákupu spotřebičů sledují. Dokonce více než cenu.

"Počítat při výběru nového spotřebiče s jeho energetickými parametry se určitě vyplatí. Jedna věc je totiž cena, kterou za spotřebič zaplatíme v obchodě, a věc jiná je částka, kterou nás bude spotřebič v následujících letech stát při odběru elektrické energie," řekl Juraj Krivošík, ze SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s., které je organizátorem programu Partnerství Zelená úsporám. Cílem tohoto programu je právě informovat spotřebitele o energeticky nejvýhodnějších spotřebičích.

Podle ankety*, kterou si nechalo SEVEn zpracovat, je hlavním důvodem (44 %) pro pořízení nového spotřebiče skutečnost, že starý spotřebič již přestává sloužit. Čtvrtina spotřebitelů se ale rozhodně vyměnit svůj starý spotřebič kvůli jeho energetické náročnosti. Dalšími důvody pro výměnu starého spotřebiče za nový může být jeho stáří přesahující 10 let nebo zájem o rozšíření funkcí spotřebiče.

V horizontu jednoho roku plánuje nákup nového spotřebiče 69 % spotřebitelů. Největší zájem je o pračky, vysavače a ledničky s chladničkou. "Spotřebitelé kvůli finanční krizi nákup větších spotřebičů v posledních měsících odkládali. S postupným oživením ekonomiky se dá očekávat i větší zájem o větší investice do domácností," vysvětlil Martin Sailer, generální ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů.
Výběr nového spotřebiče je ovlivněn mnoha faktory. Tím nejčastějším je podle výsledků ankety energetická náročnost spotřebiče. Teprve potom se lidé zabývají cenou samotného výrobku. Dalším hlediskem, ke kterému lidé při nákupu spotřebiče přihlížejí, jsou rozměry a kapacita spotřebiče. Spotřebitelé vybírají také podle značky výrobce a podle vzhledu výrobku.

"Při pečlivém výběru nového spotřebiče by lidé neměli přehlédnout informace na energetickém štítku výrobku," doporučuje Tomáš Kažmierski, ředitel odboru nástrojů politiky životního prostředí z Ministerstva životního prostředí. Podle průzkumu většina spotřebitelů těmto informacím rozumí a 57 % respondentů uvedlo, že se těmito informacemi řídí. Naproti tomu téměř třetina spotřebitelů neví, co energetické štítky jsou, nebo co informace na nich uvedené znamenají. "To je také jeden z důvodů, proč je program Partnerství Zelená úsporám potřebný," uzavřel Tomáš Kažmierski.

Kontakt: Natálie Sedláčková, Mather PR, tel.: 225 304 311, 736 514 279, e-mail: natalie.sedlackova@mather.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů