USA: Slavná dálnice se promění ve výrobnu solární energie
Budoucnost se odehrává tady a teď. Na bývalé americké mezistátní dálnici Route
66 bude stát Missouri testovat nový koncept produkce solární energie přímo na
povrchu vozovky. Nejprve budou skleněné
[https://www.kamsnim.cz/categories/skloBile] solární panely o šesti stranách
zkušebně nainstalovány na chodníky a parkoviště, pokud se osvědčí, pokryjí
povrch samotné silnice. Route 66 se tak může stát první silnicí na světě, která
bude sama na sebe vydělávat. Autory projektu jsou Scott a Julie Brusawovi ze
Sandpointu, kteří v roce 2006 založili společnost Solar Roadways. Pro svůj nápad
získali pomocí crowdfundingu více než 2 miliony dolarů a jejich smluvním
partnerem se stal americký federální dopravní odbor, díky němuž byl pak vývoj
solárních panelů dotažen do konce. Skleněné
[https://www.kamsnim.cz/categories/skloBile] dlaždice by měly vydržet i váhu
nákladních aut a jsou vybaveny LED světly
[https://www.kamsnim.cz/categories/svetla]. Na silnici tak již nadále nebude
třeba malovat rozdělovací pruhy a další značky. Aby toho nebylo málo, teplo z
panelů sníží potřebu údržby a solení cesty v zimě. Do budoucna Solar Roadways
plánují pomocí solární energie získané přímo z povrchu silnice napájet
automobily. Nejprve na parkovištích, postupně by doplnění mělo být možné přímo
za jízdy. Pokud se celý plán osvědčí, bude se jednat o významný krok v
alternativním pohonu a rozvoji dopravní infrastruktury.
Budoucnost se odehrává tady a teď. Na bývalé americké mezistátní dálnici Route 66 bude stát Missouri testovat nový koncept produkce solární energie přímo na povrchu vozovky. Nejprve budou skleněné solární panely o šesti stranách zkušebně nainstalovány na chodníky a parkoviště, pokud se osvědčí, pokryjí povrch samotné silnice. Route 66 se tak může stát první silnicí na světě, která bude sama na sebe vydělávat. Autory projektu jsou Scott a Julie Brusawovi ze Sandpointu, kteří v roce 2006 založili společnost Solar Roadways. Pro svůj nápad získali pomocí crowdfundingu více než 2 miliony dolarů a jejich smluvním partnerem se stal americký federální dopravní odbor, díky němuž byl pak vývoj solárních panelů dotažen do konce. Skleněné dlaždice by měly vydržet i váhu nákladních aut a jsou vybaveny LED světly. Na silnici tak již nadále nebude třeba malovat rozdělovací pruhy a další značky. Aby toho nebylo málo, teplo z panelů sníží potřebu údržby a solení cesty v zimě. Do budoucna Solar Roadways plánují pomocí solární energie získané přímo z povrchu silnice napájet automobily. Nejprve na parkovištích, postupně by doplnění mělo být možné přímo za jízdy. Pokud se celý plán osvědčí, bude se jednat o významný krok v alternativním pohonu a rozvoji dopravní infrastruktury.