Těžké nákladní automobily budou připlácet za znečištění a hluk
Evropský parlament v úterý 7. června na svém plenárním hlasování podpořil návrh Komise, který dává členským státům EU pravomoc účtovat těžkým nákladním automobilům poplatky za znečistění ovzduší a za hluk, který způsobí. V současné době takovéto automobily platí již náklady na infrastrukturu. Nová pravila rovněž zavedou další poplatky pro tyto těžké automobily, které se budou lišit v závislosti na denní době. V zájmu lepšího řízení dopravy a menšího přetížení dopravou budou členské státy moci stanovit vyšší sazby v době dopravních špiček a nižší sazby mimo tuto dobu. Dohodnutý kompromis umožňuje v přetížených oblastech stanovit vyšší sazby až do 175 procent nad úrovní průměrného tarifu, přičemž nejvyšší sazby budou vybírány v době dopravní špičky trvající maximálně pět hodin za den a po zbylou dobu dne se na stejném úseku komunikace uplatní nižší sazby. V praxi by poplatky za externí náklady představovaly 3 až 4 centy za kilometr v závislosti na Euro třídě vozidla, poloze komunikace a míře přetížení. Poplatky budou muset být vybírány prostřednictvím elektronických systémů, jež mají být na úrovni EU do roku 2012 plně interoperabilní. Dopravci obdrží účtenku jasně uvádějící výši poplatku za externí náklady, aby mohli tento náklad přenést na své klienty. Finance z poplatků (15%) by měly být využity na zlepšení dopravní infrastruktury či k podpoře alternativní infrastruktury, inovativních čistých dopravních systémů nebo bezpečných parkovacích zón. Návrh obsahuje rovněž povinnost transparentního zpětného vykazování. Zvláštní ustanovení je věnováno horským oblastem, v nichž bude možné uplatnit současně stávající přirážku a nové poplatky za externí náklady pro vozidla kategorie Euro 0, I a II a pro vozidla kategorie Euro III od roku 2015. Tyto dodatečné příjmy budou muset být použity na financování prioritních projektů TENT T, které se nacházejí na stejném koridoru TEN. Komise by měla vydávat zprávy o další internalizaci externích nákladů, a to včetně jiných druhů dopravy a ostatních vozidel a pro zajištění harmonizovanějšího přístupu. Termín pro vydání zpráv je 12 a 48 měsíců po vstupu směrnice v platnost. Pokud to bude nutné, může Komise na základě těchto zpráv předložit nový legislativní návrh.
Více informací o nové strategii naleznete zde.