Do Bratislavy byla v prosinci dopravena první lokomotiva Škoda 109E, kterou vyrábí plzeňská Škoda Transportation pro Slovenské dráhy (ZSSK). Jedná se o moderní vícesystémovou univerzální lokomotivu řady 381, která je téměř identická s řadou 380 určenou pro České dráhy. Slovenské dráhy zatím objednaly 2 lokomotivy.
Lokomotiva Škoda pro ZSSK měří svoji spotřebu
Slovenské veřejnosti koncem prosince představena moderní lokomotiva řady 381, která se od řady 380 pro České dráhy odlišuje v několika parametrech. "Lokomotiva má omezení rychlosti na 160 km/h, je doplněna systémem, který měří spotřebovanou energii, kamerovým přenosem z interiéru vozů a vlakovým zabezpečovačem ETCS. Rozdílná je i barva lokomotivy, která je pro slovenské dráhy červená v kombinaci s bílou a šedou," říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.
Lokomotivy Škoda 109E ve variantě pro ZSSK jsou určeny pro provoz s novými patrovými soupravami push/pull především na Slovensku. Ty již dodává dceřiná společnost Škody Transportation Škoda Vagonka. Dále je lokomotiva Škoda 109E vybavena zabezpečovačem LZB pro provoz na tratích OBB v Rakousku, a samozřejmě zabezpečovačem Mirel umožňující provoz na tratích v České Republice, Maďarsku a Poľsku. Vozidla jsou od počátku konstruována s ohledem na nejnovější bezpečnostní normy TSI, splňují tedy nejnáročnější evropské parametry.
"Poslední listopadový den úspěšně proběhla technicko-bezpečnostní zkouška a 3. prosince byla lokomotiva 381.001 převezena do Bratislavy na Slovensko. Od začátku tohoto týdne probíhají zkušební jízdy, zkušební provoz by měl pak začít na začátku ledna," doplňuje Josef Bernard.
Druhá objednaná lokomotiva 381.002 bude předána do července 2012. Ta už na začátku prosince putovala na zkušebnu k finální montáži a k zprovoznění. V polovině února bude zavázána na podvozky a v polovině března by mělo dojít k jejímu dokončení. Kompletní schvalovací proces se odehraje přímo na Slovensku. Obě lokomotivy budou slovenské straně předány v souladu se smluvně stanoveným harmonogramem.
Základní parametry lokomotivy Škoda 109E pro ŽSSK:
- hmotnost: 88 t
- šířka skříně: 3 080 mm
- délka přes nárazníky: 18 000 mm
- čtyři asynchronní trakční motory
- trvalý výkon: 6 400 kW
- konstrukční rychlost : 200 km/h
- maximální provozní rychlost: 160 km/h
- brzdový odporník 4 700 kW zajišťuje úsporu v opotřebení mechanických částí brzd
- automatická protiskluzová ochrana při rozjezdu i brzdění
- napěťové systémy 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz a 3 kV DC zajištuje možnost mezinárodního provozu lokomotiv
- rozsah provozní teploty: - 30 až + 40 °C
- uspořádání kol: Bo´ Bo´
- zabezpečovací zařízení ETCS L1, Mirel a LZB
- měřič skutečně odebírané energie
- informační systém v připojených a řídících vozech vyveden a ovládán v lokomotivě
- dálkový přenos dat pro zrychlení a zjednodušení údržby a GPS sledování vozidel
- rekuperace brzdné energie do sítě
- kamerový systém vnitřní umožnuje přenos snímků z interiérů nové pushpull soupravy do lokomotivy jako antivandalní a bezpečnostní opatření
- kamerový systém vnější sledování nástupních prostor u dveří ve stanicích
- "černá skříňka" se záznamem činností obsluhy
- možnost ovládání lokomotivy z řídicího vozu pushpull soupravy
ZDROJ: www.skoda.cz