Železniční doprava v Egyptě
Železniční doprava v Egyptě patří k nejstarším na kontinentě s celkovou délkou tratí téměř 10.000 km. Spojuje téměř 75% všech měst a vesnic napříč zemí. Aby splňovala požadavky na moderní kontejnerovou přepravu, je zapotřebí její kompletní obnovy. Denně je přepravováno po železnici 1.4 mil. lidí a zaměstnáno je v tomto oboru 30.000 pracovníků. Obnova zastaralé a nevyhovující sítě se stala aktuálním politickým problémem vlády. Díky státním subvencím (roční ztráta je LE 1,4 mld.) zůstává železniční doprava stále velmi levnou. Budování železničních spojů je součástí nových projektů, které mají spojit např. Hurgadu, Safagu a Luxor. Druhá linka povede mezi El Sadat City a Káhirou a třetí dráha by měla propojit Marsa Alam s Asuánem. Vozový park zahrnuje zhruba 700 lokomotiv, z čehož je 288 provozuschopných a zbytek čeká na generálku nebo na náhradní díly. Egyptské železnice objednaly 120 nových lokomotiv od EMD a General Electrics, přičemž na začátku roku 2009 bylo dodáno již 80 kusů těchto lokomotiv.
Vzhledem ke skutečnosti, že je železniční doprava v Egyptě dotována a dotační prostředky vlády jsou značně omezené, nedostává se egyptské železnici přeci jen takové péče, jakou by zasluhovala. Řada zařízení a vybavení zejména v oblasti přepravy osob zůstává za požadovaným standardem a nedostatky se projevují i v zajištění bezpečnosti osobní přepravy. Po velkém železničním neštěstí na trati mezi Káhirou a Luxorem na jaře 2002 přijala egyptská vláda řadu rozhodnutí týkajících se další modernizace železniční dopravy, především přepravy cestujících. V září 2006 došlo k sérii železničních neštěstí, přičemž při nejhorším z nich zahynulo 58 cestujících. Vláda na tuto situaci reagovala uvolněním LE 8,5 mld., které chtěla urychleně investovat do posílení bezpečnosti železničnín dopravy. Železniční neštěstí v Gize z roku 2009 vyústilo v odstoupení ministra Mansoura a vláda odsouhlasila okamžité vyčlenění USD 860 mil. na rozvoj železniční infrastruktury a do konce roku dalších USD 600 mil. ve formě půjček. I přesto se na podzim 2012 odehrála další tragická událost na egyptské železnici, kdy na nechráněném železničním přejezdu vlak smetl školní autobus a zahynulo přes 50 dětí.
Ambiciózní program na výstavbu a zabezpečení/rekonstrukci hlavních tratí naráží především na hranice extrémně napjatého rozpočtu.
Metro
Systém metra v Káhiře je považován za jeden z nejdůležitějších projektů, který kdy byl v Egyptě uskutečněn. První linka je v Káhiře v provozu již od roku 1987. V roce 1999 byla dokončena další etapa druhé linky a tak dohromady obě linky přepraví kolem 2 mil. cestujících denně. V září 2008 byla zahájena výstavba dlouho odkládané 3. linky v délce 43 km v hodnotě investice 1. fáze výstavby LE 34 mld., která má být ukončena v roce 2013. Výstavbu bude provádět konsorcium vedené německou firmou Vossloh a francouzským Alstomem, na egyptské straně OCI a Arab Contractors. Po komplexní výstavbě je plánovaná přepravní kapacita 2,5 mil. osob denně. Stejně jako železnice, káhirské metro ročně utrpí ztrátu z provozu LE 450 mil., které je nutno krýt ze státního rozpočtu. Ve stádiu zvažování realizace projektu je i výstavba částečně podzemní dráhy v Alexandrii o délce 45 km, spojující Abou Qir na východě a El Agami na západě. V důsledku nedostatku potřebných financí však zůstává tento projekt nadále jen ve stádiu zvažování.
ZDROJ: businessinfo.cz