Nejedna firma se v dnešní době může pochlubit "zelenou" verzí některého ze svých produktů, či dokonce celou řadou ekologicky šetrných produktů...
Udržitelný produkt: Šanci na úspěch má, jen pokud je součástí byznys strategie firmy
Jaký je Váš oblíbený udržitelný produkt? Automobil s nízkou spotřebou, recyklovaná židle, koberec, který zachytává prach, třikrát efektivnější prací prostředek, barva, která čistí ovzduší nebo pazourek, který přetrvává tisíce let? Možností je mnoho.
Obrázek o tom, jak může udržitelný produkt vypadat, si mohli udělat účastníci třetí z řady konferencí Ekologická stopa byznysu, tentokrát s názvem "Udržitelný produkt", kterou pořádala platforma Byznys pro společnost, organizace zaměřená na podporu udržitelného podnikání v České republice. Konference se uskutečnila v úterý 17. září v pražském Hotelu Adria.
Nejedna firma se v dnešní době může pochlubit "zelenou" verzí některého ze svých produktů, či dokonce celou řadou ekologicky šetrných produktů. "Podle globálních průzkumů by většina spotřebitelů upřednostnila environmentálně a sociálně odpovědný produkt. Jejich nákupní chování však výzkumům neodpovídá. Důvodem je i nejasnost a netransparentnost v komunikaci firem vůči spotřebiteli o udržitelných aspektech jejich produktů," říká Pavlína Kalousová z platformy Byznys pro společnost. Spotřebitel je zmatený a nemá k zeleným proklamacím důvěru.
Firmy ve světě i v České republice se již udržitelnosti svých produktů částečně věnují. Postupně přecházejí od vnímání udržitelnosti jako CSR aktivit na "dělání dobra", které stojí mimo vlastní byznys a představují jakési vykupování negativních dopadů na společnost a životní prostředí, směrem k udržitelnosti jako nedílné součásti jejich byznys strategie. "Udržitelnost je často spojována s vinou a rizikem. Je brána jako jakési vykoupení korporátního svědomí. Šanci na úspěch má však pouze jako byznysové téma," říká Tomáš Hrivnák, marketingový konzultant a zakladatel firmy Hrivnak. "V současném pohledu na udržitelnost je problém v hledisku času - firmám chybí dlouhodobá perspektiva rozvoje a vnímání širších souvislostí při tvorbě nových produktů," dodává.
A právě tu přináší byznys koncept Cradle to Cradle, který vznikl v Nizozemí, a který na konferenci díky podpoře Velvyslanectví Nizozemského království v ČR představila holandská výzkumnice a konzultantka Diana den Held. Diana se svými firemními klienty pracuje na dlouhodobých byznys strategiích na 20 až 30 let dopředu. Pracuje jako poradkyně MiachelaBraungarta, tvůrce konceptu Cradle to Cradle, jehož šíření a implementaci ve firemním i státním sektoru se společně věnují. Jde o komplexní přístup k udržitelnosti produktu, z něhož lze vybrat několik hlavních principů: vnímání odpadu jako cenné suroviny (wasteequals food), získávání energie z obnovitelných zdrojů a podpora diverzity. Diana den Held uvedla několik typů pro úspěšný byznys podle Cradle to Cradle principů. Základem je zohlednit všechny principy a ekologickou šetrnost již při tvorbě a designu výrobku. "Ozelenění" již existujícího výrobku je podle jejích slov vždy nákladnější než vývoj nového produktu. Je potřeba znát toky materiálů a brát v úvahu, že každý materiál představuje náklady. Ve chvíli, kdy známe materiály, je nejefektivnější spojit síly a nakupovat společně s dalšími firmami. Důvody jsou jasné - větší objemy znamenají nižší cenu. A platit za likvidaci odpadu? Proč platit když dávám k dispozici využitelné suroviny? Kdyby odpad z firem využívali jiné firmy jako svůj zdroj, jen v EU by to znamenalo 1,4 miliard Euro úspor a dalších 1,8 miliard Euro generovaných prodejem.
O příklady z praxe se na konferenci podělily firmy působící v České republice - Henkel, Škoda Auto a Logio. Henkel svůj zájem o téma udržitelnosti firemních produktů potvrdil nejen generálním partnerstvím konference, ale i svou strategií udržitelnosti. Hlavní cíl pro horizont dvaceti let znají zaměstnanci i obchodní partneři Henkel jako Faktor 3. Skrývá se za ním snaha ztrojnásobit hodnotu vytvářenou společností Henkel při udržení stejné ekologické stopy společnosti a jejích výrobků. Zástupce společnosti Škoda Auto představil udržitelné parametry řady Green Line a Tomáš Formánek z firmy Logio upozornil na to, kolik se dá ušetřit zdrojů v případě optimalizace dodavatelsko-odběratelských vztahů. Udržitelnost svých produktů začínají leadeři na trhu vnímat jako důležitý aspekt jejich konkurenční výhody a udržitelného ekonomického růstu.
Generálním partnerem konference se stala společnost Henkel a podpořilo ji Velvyslanectví Nizozemského království v ČR. Mediálními partnery byli EnviWeb a CSR Fórum.