Nové programové období s sebou přináší celou řadu změn souvisejících s reformou kohezní politiky.
Programové období 2014-2020: Které posuny a změny přináší?
Přinášíme přehledné shrnutí toho nejpodstatnějšího, co přinesou Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy) v letech 2014-2020.
Cílem reformy politiky soudržnosti pro programové období 2014-2020 je podpořit rozvoj všech evropských regionů a dosáhnout maximálního efektu investic ESI fondů pro jejich rozvoj.
ZAMĚŘENÍ NA STRATEGICKÉ POTŘEBY
Toho se má dosáhnout užším vymezením strategie a snížením počtu podporovaných aktivit. Koncentrace cílů podpory je nutná i proto, že celková alokace prostředků pro ČR je nižší než v minulém období. Podporované aktivity se budou soustřeďovat především na podporu realizace aktuální strategie Evropa 2020, jejímž cílem je dosažení udržitelného růstu založeného na znalostech a podporujícího sociální začlenění. Podpora se zaměří na odvětví jako: výzkum a vývoj, inovace, vzdělávání, infrastruktura, digitální agenda, životní prostředí a energetická účinnost, podpora zaměstnanosti a malých a středních podniků. Na základě podrobné socio-ekonomické analýzy byly zvoleny intervence, které budou řešit reálné potřeby ČR a jejích regionů.
ORIENTACE NA VÝSLEDKY
EU také požaduje stanovení jasných, transparentních, měřitelných a odpovědných cílů orientovaných na výsledky. Členský stát musí předem stanovit, jakých výsledků chce prostřednictvím zdrojů z ESI fondů dosáhnout. Jejich sledování a měření umožní kvalitní nastavení indikátorové soustavy. Pro úspěšně čerpající programy je zavedena tzv. výkonností rezerva, která umožní při naplnění cílů získat další prostředky.
PŘEDBĚŽNÉ PODMÍNKY
V novém programovém období se také zavádějí tzv. předběžné podmínky. Ty mají vytvořit podmínky a předpoklady nezbytné pro lepší investování a efektivitu vynaložených zdrojů EU. Příkladem jsou různé sektorové strategie či reformy systému, jako např. nový služební zákon pro veřejnou správu, novelizace zákona o veřejných zakázkách, Národní strategie inteligentní specializace v oblasti výzkumu a inovací, implementace směrnice EIA v oblasti životního prostředí apod. Nejenže na jejich splnění závisí možnost využívat prostředky ESI fondů, ale jsou i významnými faktory zvýšení efektivity využívání evropských prostředků. Kvalita veřejných institucí nebo investičního prostředí je nezbytným předpokladem pro dosahování stanovených cílů.
ZJEDNODUŠENÍ A OMEZOVÁNÍ BYROKRACIE
Dalším prvkem reformy je také určité zjednodušení a omezení byrokracie při využívání prostředků ESI fondů. I když v tomto ohledu je nutné podotknout, že čerpání nikdy nebude úplně jednoduché, vzhledem k tomu, že se jedná o využívání veřejných zdrojů, kde jsou kontrolní mechanismy namístě. Zjednodušení má být dosaženo pomocí nastavení jednotného centrálně koordinovaného přístupu s jasným vymezením rolí a povinností jednotlivých subjektů implementační struktury. Za tímto účelem se vytváří jednotné metodické prostředí, které prostřednictvím závazných metodických postupů sjednotí a definuje jednotné postupy v klíčových oblastech implementace.
To podpoří rovněž elektronizace a sjednocení základních administrativních procesů. S cílem snižování administrativní zátěže žadatelů a příjemců budou informace k možnostem čerpání na jednom místě a s dostatečným časovým předstihem a dojde také k sjednocení informačních systémů pro podání projektové žádosti. Větší důraz bude kladen na společenský přínos projektů a vynaložených investic namísto objemu, rychlosti a formální správnosti čerpání.
NOVÉ FINANČNÍ NÁSTROJE
V novém programovém období bude podporováno širší využití finančních nástrojů ať už z pohledu objemu finančních prostředků, tak aktivit či příjemců, kteří mohou být touto formou podpořeni. Rozšířené využití návratných finančních nástrojů podpoří vyšší kvalitu projektů a s výhledem do budoucna sníží závislost příjemců na dotacích.
Prostředky Evropské unie z finančních nástrojů budou příjemcům poskytovány ve formě půjček, záruk nebo rizikového kapitálu.
SNÍŽENÍ POČTU PROGRAMŮ
V novém programovém období dojde ke snížení počtu programů spolufinancovaných z ESI fondů. V rámci kohezní politiky bude podpora rozdělována osmi operačními programy. Sedm regionálních operačních programů programového období 2007-2013 bude sjednoceno do jednoho. Nově je do systému zahrnut také Program rozvoje venkova a Operační program Rybářství (v rámci politiky rozvoje venkova a společné rybářské politiky). Další programy budou realizovány v rámci cíle Evropské územní spolupráce (programy přeshraniční spolupráce s Polskem, Rakouskem, Saskem a Slovenskem).
Důraz je přitom kladen na dosahování synergií intervencí a programů. Například v oblasti podnikání bude podporována komercionalizace výsledků vědy a výzkumu či v oblasti vzdělávání bude důležitá vazba na požadavky trhu práce.
Posuny ve věcném zaměření programového období 2014-2020
Využití a další rozvoj aktivit programového období 2007-2013 v navazujícím období 2014-2020
- důraz na propojení vzdělávání s trhem práce
- důraz na propojení vědy a výzkumu s tvorbou inovací
- větší zapojení podniků do tvorby inovací
- využití evropských center excelence a další výzkumné infrastruktury
- rozvoj a modernizace technologií pořízených v programovém období 2007-2013
- dokončení výstavby velké TEN-T infrastruktury a klíčové dopravní infrastruktury
- dokončení digitalizace a elektronizace veřejné správy
- důraz na vzdělávání a kvalifikaci ve veřejné správě a složkách integrovaného záchranného systému
- podpora vodohospodářské infrastuktury v malých aglomeracích
- Nové aktivity 2014-2020
- nové nástroje a opatření aktivní politiky zaměstnanosti (stáže ve formách apod.)
- posun ke strategickému řízení a vzdělávání vedení škol
- koordinace všech regionálních opatření
- investice do špičkových technologií namísto výstavby
- projekty zaměřené na schopnost podniků efektivně využívat informace
- přechod k novým formám podpory - finanční nástroje, návratné typy fondů
- posílení orientace na maximální využití inteligentních řešení pro řízení dopravy
- zavádění moderních metod řízení lidských zdrojů
- nastavení systémů sociálního bydlení
- podpora infrastruktury zajišťující napojení alternativních zdrojů energie
- komplexní a systémová opatření v oblasti životního prostředí