Aby si dítě vybudovalo ke stravě zdravý vztah, mělo by se již od útlého věku postupně dozvídat, jaká je cesta jídla k talíři a že potraviny nerostou v obchodě...
Trendy 21. století v ekologii a stravování ve školkách
Dnešní svět je uspěchaný a bohužel v mnoha případech nebývá čas tyto věci dětem vštěpovat. Čím dál tím více lidí však naštěstí začíná směřovat k rozumné spotřebě ve vztahu k životnímu prostředí a vlastnímu zdraví. ,,Řešení spočívá v návratu o krok zpět. Tím myslím hlavně návrat k používání základních potravin a čerstvých surovin a vyřazení rychlých, hotových jídel plných konzervantů, stabilizátorů a dochucovadel,"sděluje Iveta Garciová,vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře, msseminko.cz.
Pestré, čerstvé a zdravé
Výživa je důležitou součástí vývoje dítěte. Tendencí je zřizování vlastních školních jídelen a tím získat přehled o tom, co se dětem na talíř dostane. Moderní školky se snaží hlavně o pestrost na základě nejnovějších poznatkůve výživě i o jeho vylepšování. Strava by měla být biologicky vyvážená a složená hlavně z produktů zdravé výživy a biopotravin. Děti si totiž takto nejlépe přivykají zdravému životnímu stylu. ,,Důležitým bodem je vaření z čerstvých surovin, na jídelníčky nesmí chybět hlavně dostatek ovoce a zeleniny, ale také různé domácí pomazánky, luštěniny, ryby, pohanka, kozí produkty či kukuřičné a rýžové kaše," doplňuje vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře, msseminko.cz. Omezeno je solení a dochucování aditivy či aromaty vyřazují ekologické školky úplně.
Nedílnou součástí zdravé výživy je i dodržování pitného režimu. Zde ekologické školky upouští od slazených nápojů a prosazuje se hlavně čistá voda. ,,Zdravou alternativou jsou i ovocné a bylinkové čaje, bio mléko nebo vodou ředěné ovocné mošty," doporučuje Iveta Garciová z MŠ Semínko.
Malí zahradníci
Děti by měly být seznamovány s tím, co nám příroda naděluje a přirozeně se o tom dozvídat. Trendem v ekologických a lesních školkách jsou vlastní zahrady, kde se děti učí pěstovat ovoce, zeleninu i bylinky. ,,Když děti vidí, jak potraviny vznikají a kolik práce je k tomu potřeba, snáze si uvědomí jejich hodnotu a získají k jídlu zdravou úctu. Z vypěstovaného ovoce si pak mohou společně s pedagogy péci vlastní koláče, lisovat šťávyči jen ochutit vodu bylinkami.," radí vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko.
Ekologická opatření v dalších oblastech
Kromě stravování se mohou uplatňovat ekologická pravidla i v jiných oblastech. Jedná se například o šetrné hospodaření s vodou, kterého školky dosahují například zachytáváním dešťové vody nebo zařízením pro úsporný průtok vody vodovodními bateriemi a vybavením pro šetrné splachování toalet. Lze také vytvořit vlastní kompost na bioodpad, který se přemění na kvalitní substrát pro rostliny. Samozřejmostí v ekologických školkách by mělo být třídění veškerého odpadu, u kterého je to možné. Stěžejní je minimalizace obalového odpadu a zohlednění ekologické stopy obalů. Významnou oblastí je energetická úspora, tedy používání energeticky šetrných spotřebičů, rozumné topení nebo zařazování úsporných zářivek.
Jak poznat ekologickou školku?
Ekologická výchova je zařazena do výuky a zakotvena ve školním vzdělávacím plánu. Školka se pokouší rozvíjet vztah dětí k přírodě co možná bezprostředním kontaktem s živou přírodou. Klade důraz na zdravý životní styl a pravidelný pobyt venku. Tyto typy školek často spolupracují či jsou podporované různými iniciativami buď v oblasti zdravého stravování či ekologie.
Autor: Bc. Iveta Garciová, Vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko, Toulcův dvůr, www.msseminko.cz