Neděle, 24. listopadu 2024

Ojeté pneumatiky řidiči odloží zdarma v servisech

"Když si koupíte novou pneumatiku, na účtence uvidíte dvě položky - její cenu a poplatek za recyklaci," vysvětluje ministr Richard Brabec (ANO).

Ojeté pneumatiky řidiči odloží zdarma v servisech

Brněnská společnost Tasy se věnuje likvidaci starých pneumatik od roku 1991. Po republice má 180 kontejnerů, většinou v areálech autoservisů. Část ojetých gum skončí jako palivo v cementárnách, část se ekologicky zpracuje - oddělí se tkanina, ocelové kordy a pryž, z níž se pak dělají granuláty, které se používají třeba pro výrobu měkkých povrchů na sportoviště.

"Ročně zpracujeme 30 tisíc tun pneumatik," vysvětluje Radim Bureš, jenž má v Tasy recyklaci na starost. U prodejců či v opravárnách, s nimiž spolupracuje, mohou lidé nechat staré pneumatiky zdarma.

Vedle toho jsou ale v Česku stovky servisů, kde řidiči zaplatí od deseti do padesáti korun za kolo, pokud si sjeté gumy neodvezou domů. A ministerstvo životního prostředí to chce změnit, je to jeden z bodů věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností a zákona o odpadech, jež dnes projedná vláda.

"Když si koupíte novou pneumatiku, na účtence uvidíte dvě položky - její cenu a poplatek za recyklaci," vysvětluje ministr Richard Brabec (ANO). To má být zárukou toho, že majitelé aut už nebudou podruhé platit. Ideálně všechny pneuservisy by se totiž měly zapojit do kolektivního systému, jakési gumárenské obdoby sdružení Eko-kom, které organizuje sběr tříděných obalových materiálů.

Brabec připouští, že by započítání poplatků mohlo vést k drobnému zvýšení cen pneumatik, šlo by ale spíše o korunové než deseti- a vícekorunové částky. Zatímco ministr, sám bývalý šéf chemičky Lovochemie, svůj plán hájí, Bureš z firmy Tasy je proti - firma je lídrem trhu, zpracovává na 70 procent odložených pneumatik, takže by to pro ni znamenalo silnější konkurenci. "Různých firem, které hlavně kvůli dotacím začaly s likvidováním pneumatik, tady už byly desítky. Jde ale o to, že trh se už nějak usadil, funguje to, není pravda, že by to končilo ve škarpách nebo na černých skládkách," říká.

Pomoc s černými skládkami

Právě ilegální skládky u cest a v lesích jsou velký problém řady měst, která se proti nim mohou jen obtížně bránit. A hlavně - nemají peníze na jejich likvidaci. Pokus o řešení je také součástí materiálů, jež má na stole kabinet Bohuslava Sobotky.

Nebude to ale zdarma, nejdřív se musí zvednout cena, za niž se ukládá běžný komunální odpad na regulérní skládky - z 600 korun za tunu na zhruba tisíc korun. Část z vybraných peněz pak poputuje na účet Státního fondu pro životní prostředí, který by s odstraňováním černých skládek starostům finančně pomáhal. "O tomhle bodu nás ale čeká ještě diskuse," připouští Brabec. Jde o to, že pokud se zvedne poplatek za skládkování, který za své občany platí obce, možná by se musely měnit i poplatky za popelnice. A to je politicky citlivé téma. "Nemusí se zvyšovat. Pokud budou lidé třídit, směsného odpadu bude ubývat," namítá ministr životního prostředí.

K tomu, aby se co nejvíc oddělovaly plast od papíru, hliníkových konzerv a posekané trávy či zbytků jídla, má domácnosti motivovat právě možnost ušetřit. Návrh zákona totiž počítá s tím, že radnice budou moci "odměnit" ty, kdo poctivě třídí, nižší sazbou za odvoz odpadků.

Dražší stará auta

Naopak víc by si měli připlatit ti, kdo si kupují stará auta. Za registraci by měly platit i vozy, které spadají pod normu Euro 3, což jsou automobily vyrobené mezi roky 2000 a 2005. Šlo by o tři tisíce korun. Zvýšení poplatků se podle ministerstva má týkat i norem Euro 1, a to z pěti na deset tisíc korun, a Euro 2, ze tří tisíc na pět tisíc.

Odkdy budou novinky platit a v jaké podobě, není ale ještě jasné. Pokud vláda schválí věcné záměry, tedy jakési obrysy zákonů, dřív než od roku 2017 to nebude.

Co se má také měnit

Odběr elektra

Obchody o ploše více než 400 metrů čtverečních musí mít místo na sběr drobné elektrotechniky či použitých baterií. Něco podobného bude platit i pro výdejny e-shopů.

Méně vrakovišť

Autovrakoviště budou muset nově požádat o registraci, její udělení ale bude přísnější než dosud.

Mobilní sběrny

Má se omezit počet mobilních sběrných zařízení, tedy nejčastěji najatých nákladních aut, která v menších obcích sbírají odpad. Není u nich kontrolovatelné, co s ním pak dělají.

Poplatek za registraci

3000 korun

má být poplatek za registraci auta z let 2000 až 2005.

AUTOR: Luboš Kreč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů