Bezobalové nakupování prošlo v posledních letech v České republice dynamickým vývojem. Z počátečního nadšení a expanze v předpandemických letech se trh nyní stabilizoval, přičemž některé prodejny se udržely a jiné ukončily činnost. Tento článek analyzuje současný stav bezobalového podnikání v ČR, příčiny jeho stagnace a možnosti budoucího rozvoje.
Přežije bezobalové nakupování inflaci? Realita versus ekologické ambice
Současný stav bezobalového podnikání v ČR
Před pandemií COVID-19 se bezobalové prodejny v České republice rychle rozrůstaly a v roce 2021 bylo evidováno téměř 120 obchodů. Nicméně, následné události, včetně pandemie, ekonomických krizí a změn v nákupním chování, vedly k uzavření více než 50 prodejen. Dnes se odhaduje, že v ČR zůstává stabilně fungujících přibližně 70-80 obchodů.
Přestože některé bezobalové prodejny zaznamenaly pokles zájmu, jiné si dokázaly udržet stabilní zákaznickou základnu. Například Bezobalový koloniál Jelen v Praze uvádí, že pandemie jeho fungování zásadně neovlivnila a naopak posílila důvěru zákazníků v tento způsob nakupování.
Bezobalový koncept se neprosadil ani v rámci velkých obchodních řetězců. Po pěti letech ukončil tento projekt například Albert. Podle jeho mluvčího Jiřího Marečka nebyl současný model funkční a vyžaduje zásadní úpravy, pokud by měl být zachován. Tesco se k dalšímu rozvoji bezobalového prodeje staví skepticky a zdůrazňuje, že nejprve je třeba zvýšit povědomí mezi spotřebiteli, kteří zatím o tuto formu nakupování neprojevují dostatečný zájem.
Hlavní příčiny útlumu bezobalových obchodů
1. Změny v nákupním chování: Pandemie naučila spotřebitele nakupovat online a mnoho z nich si tento způsob zachovalo. Bezkontaktní a pohodlné nakupování se stalo preferovanou volbou. Navíc během pandemie panovaly obavy o hygieničnost bezobalového nakupování, což vedlo k odklonu od tohoto konceptu.
2. Ekonomická situace: Růst cen a vysoká inflace vedly spotřebitele k preferenci cenově dostupnějších produktů, přičemž bezobalové produkty bývají často dražší než jejich balené alternativy. Například síť prodejen Bezobalu, jedna z největších v ČR, ukončila svou činnost kvůli dlouhodobě neudržitelné finanční situaci.
3. Praktické bariéry: Nošení vlastních nádob a plánování nákupu předem představují pro mnoho lidí nepohodlí, což snižuje impulzní nákupy a celkovou velikost nákupního košíku. Zákazníci také často upřednostňují větší flexibilitu v otevírací době, kterou bezobalové prodejny kvůli svému menšímu provozu nemohou vždy nabídnout.
4. Neúspěch velkých řetězců: Pokusy velkých maloobchodních sítí, jako Rossmann, Henkel nebo Košík.cz, zavést bezobalový prodej nebyly úspěšné. Nízký zájem zákazníků vedl ke zrušení těchto projektů. Podobně i online supermarkety se od tohoto konceptu částečně odklonily, přestože například Rohlík stále nabízí vybraný sortiment ve vratných obalech.
Kroky k udržitelnosti bezobalového konceptu
Pro zvýšení životaschopnosti bezobalového konceptu je nezbytné:
-
Zlepšit komunikaci výhod bezobalového nakupování, včetně omezení odpadu, vyšší kvality produktů a podpory lokální ekonomiky.
-
Snížit bariéry pro zákazníky, například zavedením návratných obalů nebo flexibilnějších možností nakupování. Firmy, jako například Tierra Verde, které se snaží prosadit vratné obaly, najdete i v našeho projektu www.kamsnim.cz
-
Ekonomická udržitelnost: Obchody musí optimalizovat náklady a soustředit se na efektivitu provozu.
Online prodejci hledají způsoby, jak minimalizovat obaly efektivněji. Například Rohlík nabízí přes 50 položek ve vratných obalech, přičemž mezi nejoblíbenější patří farmářské produkty jako jogurty nebo probiotické nápoje. Podobně i Košík experimentuje s váženým zbožím v papírových pytlících.
Bezobalové nakupování a regulace
Evropská unie představila nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR), které si klade za cíl omezit množství obalů v oběhu. Nařízení se setkalo s kritikou kvůli nejasnostem ohledně jeho aplikace a možné finanční zátěži pro firmy.
Budoucnost bezobalového nakupování
Bezobalové nakupování pravděpodobně zůstane doplňkovou formou prodeje, která osloví především environmentálně uvědomělé zákazníky. Větší změny lze očekávat spíše v regulaci a snižování nadměrného balení v tradičním maloobchodě než v masové adopci bezobalového konceptu. Preference mladších generací však mohou tento trend v budoucnu ovlivnit a přispět k dalšímu rozvoji udržitelnějších forem nakupování.
Více informací
- Průvodce (ne)nakupováním - https://wastemanka.cz/udrzitelne-nakupovani/
Autor: Miroslav Kubásek