Jak využít fotovoltaické léto naplno? Kombinací auta na baterky a solárů, elektromobil může sloužit i jako úložiště
Jedním z argumentů často používaných proti elektromobilitě je skutečnost, že elektřinu pro nabíjení vozidel získáváme často z elektráren spalujících fosilní paliva. Nicméně, díky stále většímu počtu domácností s fotovoltaickými panely, se situace začíná měnit a vlastnictví solárních panelů spolu s elektrickým vozidlem se stává značně ekologičtější alternativou. Zvláště v letních měsících je elektromobil jako domácí záložní baterie ideálním řešením.
Ve slunečných letních dnech je běžné, že solární panely vyprodukuji přebytek elektrické energie, který lze využít různými způsoby. Může se poskytnout k výkupu do distribuční sítě, ukládat do stacionární baterie nebo použít k ohřevu vody. Pokud ale vlastníte elektromobil, využití přebytků je přímo nasnadě.
Kombinace fotovoltaiky a auta na baterky se přitom nemusí vyplatit jen ekologicky, šetrnější může být i pro peněženku. Samozřejmě vyžaduje počáteční investice, přičemž nemusí jít jen o samotné panely a vozidlo. Nouzově je možné auto nabíjet přes běžnou 230 V zásuvku. Efektivnějším řešením je výkonnější 400 V zásuvka, která zkrátí dobu nabíjení akumulátoru z ,,celého dne" na přibližně 5-7 hodin. Ještě efektivnější a hlavně bezpečnější variantou je domácí wallbox. Na dobíjecí zařízení budou moci fyzické osoby u rodinných a bytových domů od září 2023 získat opět dotaci, která činí 15 000 Kč na jeden dobíjecí bod pro rodinné domy a 25 000 Kč na bod u bytových domů. Dalších 10 000 Kč získáte jako kombinační bonus při pořízení wallboxu zároveň s fotovoltaikou.
Některé elektromobily nabízejí funkci obousměrného nabíjení, která umožňuje využívat vozidlo jako úložiště energie. Tato funkce umožňuje zpětně napájet elektrické spotřebiče nebo dokonce celou domácnost v případě potřeby. Touto cestou se vydala například Kia, Hyundai nebo Ford. Plně elektrická verze vozu Ford F-150 Lightning disponuje baterií s kapacitou 98 kWh až 131 kWh. Výrobce odhaduje, že to stačí na napájení domácnosti po dobu až tří dnů.
Komfort, úspora a ochrana klimatu. Elektromobily a soláry jsou v kurzu
Jednou z hlavních výhod kombinace solárů a elektromobilu je pohodlí, které spočívá v tom, že majitel vozidla nemusí hledat a navštěvovat veřejné nabíjecí stanice. Stačí jednoduše přijet domů a nabít své vozidlo. Toto pohodlí je jedním z hlavních lákadel elektromobility. Nezanedbatelná je ale také finanční stránka. V porovnání s benzinovým nebo naftovým motorem může řidič výrazně ušetřit za najeté kilometry. I tady záleží na konkrétním modelu.
Cesta existuje i pro ty, kteří si nemohou kvůli zatím stále vysokým cenám koupi elektrického auta dovolit. Jde například o operativní leasing. ,,Uživatel tak může mít k dispozici vozidlo s pravidelným servisem a dalšími službami bez nutnosti velké počáteční investice či rizika jeho následného prodeje. Po skončení současného leasingu pak auto vymění za nové," říká Tomáš Kadeřábek, specialista na elektromobilitu ze společnosti Arval. Elektrická vozidla jsou navíc v kurzu. V Evropě meziročně pozorujeme masivní vzestup jejich prodejů, kdy dokonce poprvé překonaly při registracích nových vozů podíl naftových motorů. Jejich celkových podíl na trhu činí 15,1 %.
Sluneční energie na doma i do firem
Zájem o domácí fotovoltaické systémy roste. Například ČEZ nainstaloval za první pololetí tohoto roku přes 2 500 solárních panelů, což je rekordní počet instalací. Nedávno navíc došlo ke zvýšení limitu výkonu menších fotovoltaických zdrojů na 50 kW, u kterých majitelé nemusí žádat o licenci na výrobu elektřiny. To umožňuje snadnější a rychlejší instalaci fotovoltaických systémů, protože pro tyto obnovitelné zdroje není potřeba stavební povolení ani rozhodnutí o umístění stavby a uzemní souhlas.
Firmy rovněž často využívají vlastní solární panely. Jedním z příkladů je nábytkářská společnost Arbyd, která si první fotovoltaický systém pořídila již v roce 2010. Dalším příkladem je MASO-PROFIT, tuzemský prodejce řeznické a gastro technologie. ,,Máme na střeše pražské centrály instalovanou fotovoltaiku o výkonu 27 kWp, přebytky zatím prodáváme do sítě," říká šéf IT a komunikace Jiří Kužniar. ,,Dlouhodobě ale plánujeme nákup elektro dodávky pro závozy po Praze. Podle předběžných propočtů bychom ji během léta měli dobře uživit i přesto, že na energii z fotovoltaiky jede celá budova včetně automatického skladu. Jednou z variant při pořizování vozidla je určitě operativní leasing," doplňuje.
Vzhledem k predikovaným dlouhodobým změnám počasí a rostoucím počtům solárů i elektromobilů se dá očekávat, že kombinovaných řešení bude rovněž přibývat. Zajímavé bude také sledovat, jak se do tohoto vývoje promítne možnost sdílení energie z fotovoltaik.