Odborníci: Českému trhu dominuje nábytek, který není vhodný k recyklaci
Českému trhu v současnosti dominuje levný dovážený nábytek, který většinou není určen k demontáži nebo recyklaci, uvádí Institut cirkulární ekonomiky (INCIEN). Podle údajů Českého statistického ústavu Česko ročně vyřadí přibližně 150.000 tun nábytku. Na jednoho člověka tak připadá v průměru 14 kilogramů nábytkového odpadu ročně. Jako vhodné řešení se podle institutu ukazuje být například pronájem nábytku, který snižuje dopad na životní prostředí a odpovídá měnícím se potřebám lidí.
Podle posledních dat Evropské environmentální kanceláře (EEB) vyprodukují podniky a spotřebitelé v členských státech EU ročně deset milionů tun nábytkového odpadu. Největší podíl tvoří dřevěný nábytek jako stoly a židle, následovaný kuchyňským nábytkem a matracemi.
"Česká nábytkářská výroba je orientována na vývoz a na tuzemském prodeji nábytku se podílí objemově jen omezenou mírou. Kromě silné cenové konkurence ze strany dováženého nábytku je velmi nízký podíl českých lesů s certifikací FSC překážkou pro větší místní nákupy ze strany předních prodejců nábytku, jako jsou IKEA a XXX Lutz, kteří tuto certifikaci vyžadují," řekla analytička INCIEN Andrea Veselá.
Snížit množství nábytkového odpadu může podle institutu pomoct kupříkladu jeho pronájem. Ten je vhodný hlavně pro pořadatele pop-up akcí, konferencí, festivalů a přehlídek, kdy je potřeba velké množství nábytku, který ale až do dalšího ročníku nemusí být vůbec využit. Pronájem nábytku v těchto případech vychází levněji, než přímá koupě a umožňuje, aby byl nábytek využit už brzy po skončení akce pro jiné účely, uvedl institut.
"Pronajímaný nábytek se využívá mnohokrát a mezi jednotlivými pronájmy ho v případě poškození opravujeme. Životnost pronajatých kusů tak dosahuje mnohem vyšších čísel než v případě koupě a následného vyřazení," popsal v tiskové zprávě František Čermák z Profil nábytek.
Nezávislá platforma cirkulární ekonomiky Circu.eu vyvíjí také skládací a vratné stojany pro jednorázovou propagaci v prodejnách. "Stojany z kartonu v supermarketech totiž často končí v popelnicích, navíc bývají napuštěné chemikáliemi," uvedl Ladislav Olšbauer, zakladatel Circu.eu. Ta ve spolupráci s řetězcem Penny a společností Nestlé na podzim pilotně zavedla systém sdílených prodejních stojanů s cílem nahradit v budoucnu klasické papírové stojany na produkty stojany na opakované použití.
Řešením je také například takzvaná upcyklace, se kterou výrobci mohou vdechnout starým kouskům nový život. "Zákazníkům nabízíme zpětný odběr nábytku, který už nechtějí využívat. Nepotřebný nábytek od nich odkoupíme a použitelný materiál repasujeme, aby se mohl využít pro další potřebné účely," uvedl Čermák.
Cirkulární strategie pro dřevěný nábytek by se podle publikace INCIEN měly zaměřit na podporu poptávky po nábytku vyrobeném v souladu s kritérii ekodesignu a cirkulárního designu, na další prodej použitého nábytku a na sdílení a pronájem nábytku pro dočasné potřeby.