Pondělí, 16. září 2024

Ústecký kraj má zájem o bateriově-elektrické jednotky na železnici

Ústecký kraj má zájem o bateriově-elektrické jednotky na železnici

Ústecký kraj se hodlá ucházet o dotaci z Modernizačního fondu na pořízení 14 dvouvozových, bateriově-elektrických jednotek (BEMU) s kapacitou 100 - 130 míst k sezení. Míra poskytnuté dotace může dosahovat až 85 % pořizovací ceny železničního kolejového vozidla. Využití těchto vozidel je plánováno na provozním souboru Středohorská železnice II, který zahrnuje soubor linek:

- U12 Osek město - Most - Louny - Rakovník (od prosince 2031)

- U52 Žatec - Louny - Lovosice - Ústí nad Labem (od prosince 2031)

- L2 (Ústí nad Labem -) Děčín - Česká Lípa - Liberec (od prosince 2031)

- U6 Lovosice - Teplice v Čechách (od prosince 2032)

- U11 Jirkov - Chomutov - Žatec - Louny - Litoměřice - Česká Lípa (od prosince 2032)

Nasazení vozidel se očekává s postupným náběhem ve dvou úrovních, a to s ohledem na ukončení stávajících smluvních závazků v prosinci 2031 nebo prosinci 2032.

,,Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace. Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat 100 % délky linek," řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením oblasti dopravy.

Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14 vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů. Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031 (potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046. Předpokládaný roční proběh vozidel v druhém - cílovém - stupni provozního souboru je cca 3.300.000 vlkm/ročně.

Výběrové řízení na dopravce tohoto provozního souboru je možné s ohledem na běh legislativních lhůt spojených s podáním předběžného oznámení záměru v Úředním věstníku Evropské unie zahájit v srpnu 2025.

Záměr Ústeckého kraje navazuje na Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje 2022 - 2026, dále na koncepční materiály Ministerstva dopravy ČR, týkající se podpory rozvoje elektrické trakce v České republice a v neposlední řadě na možné dotační tituly podporující obnovu ŽKV za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů