Průměrné emise CO2 u nových aut v Česku loni klesly o 2,9 procenta
Průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) u nových automobilů v Česku loni meziročně klesly na 133 gramů na kilometr. Ve srovnání s rokem 2023 to představuje snížení o čtyři gramy a o 2,9 procenta. Stále ale zůstávají vyšší, než je průměr Evropské unie. V tiskové zprávě o tom informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
"Za meziročním poklesem průměrných emisí CO2 stojí více faktorů, určitě k nim přispěl jak vyšší podíl bateriových elektromobilů, tak hybridních vozidel. Na druhou stranu od průměru zemí EU, které v roce 2022 dosáhly 106,4 gramu na kilometr, je Česko stále hodně daleko," uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Celkem 11 automobilových značek z 20 nečastěji registrovaných mělo emise menší než průměr nebo shodné s průměrem. Bezkonkurenčně nejnižší, nulové emise, měly automobily značky Tesla, která vyrábí pouze bateriové elektromobily. Druhé nejnižší emise CO2 ve výši 115 gramů na kilometr měla značka Volvo, která snížila meziročně emise nových aut o 26 gramů, což představuje snížení o 18,6 procenta. Každé třetí registrované Volvo mělo externí dobíjení.
Dělené třetí a čtvrté místo obsadily značky Suzuki a Lexus s průměrnými emisemi CO2 123 gramů na kilometr. Škoda, která v Česku loni byla nejregistrovanější značkou, vykázala průměrné emise 130 gramů na kilometr, meziročně o jeden gram a o 0,8 procenta nižší.
"I přes nárůst počtu nových vozidel s nulovými lokálními emisemi tvořil jejich podíl pouze 4,7 procenta, zatímco země EU dosáhly dvouciferného podílu už před třemi lety. Zásadní vliv na celkové emise měla neutuchající popularita naftových motorizací, které byly vloni u nás co do podílu registrací spolu s Irskem nejvyšší v zemích Evropské unie. Vliv na emise má bezesporu také obliba segmentu SUV a terénních vozidel, který vloni dosáhl dalšího historického maxima: 48,4 procenta podílu," dodal Kadula.