Čtvrtek, 12. prosince 2024

Vláda schválila nové kompetence úřadů spojené s kvótami EU pro letecké palivo

Vláda schválila nové kompetence úřadů spojené s kvótami EU pro letecké palivo

Na dodržování podílu udržitelných paliv v leteckých palivech budou dohlížet Úřad pro civilní letectví a Státní energetická inspekce. Příslušnou novelu zákona o civilním letectví dnes schválila vláda, vyplývá ze zveřejněných výsledků jednání. Dodavatelé leteckých paliv mají od 1. ledna příštího roku na základě nařízení EU povinnost zajistit minimálně dvouprocentní podíl udržitelného paliva (SAF) ve svých palivech. Unijní nařízení zavádí povinnosti pro dodavatele leteckých paliv, dopravce a pražské Letiště Václava Havla.

Schválený návrh zákona, který nyní projedná Parlament, převádí do českého právního řádu evropská pravidla. Úřadu pro civilní letectví se rozšíří působnost například o zpracovávání pokut. Bude také vymáhat dodržování nových pravidel po ruzyňském letišti a leteckých dopravcích. Mezi kompetence Státní energetické inspekce návrh zákona přidává kontrolu dodavatelů leteckých paliv.

Nařízení se mezi českými letišti týká pouze ruzyňského. "Provozovatel letiště má přijmout nezbytná opatření k usnadnění přístupu provozovatelů letadel k leteckým palivům obsahujícím minimální podíly udržitelných leteckých paliv v souladu s tímto nařízením," řekl ČTK před jednáním vlády mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodavatelé paliv podle něj zase mají povinnost zajistit minimální podíl SAF v leteckém palivu.

Cílem unijního nařízení je podle předkládací zprávy nastolení rovných podmínek pro používání leteckých paliv pro provozovatele letadel a evropská letiště a zavádět stále vyšší podíly SAF v leteckém palivu. Požadavky se budou postupně zpřísňovat až do roku 2050, týkají se odletů z evropských zemí. Od příštího roku má podíl SAF v leteckém palivu činit dvě procenta, od roku 2030 šest procent, od roku 2035 pětinu a 70 procent od roku 2050. Kvóty EU jsou součástí evropského programu na ochranu klimatu Fit for 55.

Podle dřívějšího vyjádření aerolinek Smartwings je udržitelné letecké palivo až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Dražší letecké palivo proto společnost promítne do cen letenek. Cenu letenek s odletem v příštím roce již aerolinky zvýšily o tři až 15 eur (o 75 až 378 korun) za jednosměrnou letenku, podle délky letu a tarifu. Podobný krok už oznámila největší německá letecká společnost Lufthansa. Letenky s odletem od příštího roku zdražila o jedno až 72 eur. Zdražování se týká také dopravců Austrian Airlines a Swiss Airlines patřící do skupiny Lufthansa.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů