Bude vítr pohánět lodě?
Otázka v titulku se zdá být bezpředmětná, protože vítr se do plachet lodí opírá
od nepaměti a plachetnice jsou dodnes oblíbené jak mezi sportovci, tak mezi
rekreanty. Ale obrázky napovídají, že máme na mysli pohon velkých nákladních
lodí.
Otázka v titulku se zdá být bezpředmětná, protože vítr se do plachet lodí opírá od nepaměti a plachetnice jsou dodnes oblíbené jak mezi sportovci, tak mezi rekreanty. Ale obrázky napovídají, že máme na mysli pohon velkých nákladních lodí.
Například Hongkong Express je největší kontejnerová loď na světě. Má taky obrovskou spotřebu nafty, přesněji sirného oleje. Bez síry by totiž byl pohon příliš drahý. Když si uvědomíme, že na 100 km spotřebuje takový kolos 50 tis. litrů pohonných hmot, je zřejmé, že je velkým znečišťovatelem životního prostředí přesto, že jsou jeho motory vybaveny filtry.
Zájem o úsporné plachetnice - Na veletrhu Yacht Show, který se konal letos koncem září v Monaku, vzbudil velký zájem systém SkySails. Není divu. Proti plachetnicím se stěžněm nabízí dvou- až trojnásobný výkon. Tím dokáže dosáhnout vysokou rychlost, šetřit pohonné hmoty a podstatně prodloužit plavbu superjachet. Motory mohou zůstat vypnuty a lze jen tak plachtit po mořských vlnách. V této souvislosti představili návrháři známého britského designérského ateliéru Hymphreys Yacht Design vysoce výkonný hybridní trimaran, který může bez motoru jen s větrným drakem plout rychlostí až 18 uzlů, a když se k tomu přidá motor, pak dokonce 30 uzlů. Oba způsoby pohonu je možné kombinovat podle povětrnostních podmínek. Při využívání větru může například generátor dobíjet baterii.
Povzbudivé testy - První pokusy se SkySails se odehrály už před několika lety s lodí Galileo v Baltském moři, kde vynálezci - ekonom Stefan Wrage a lodní inženýr Thomas Meyer - zkoušeli nejrůznější možnosti a varianty. Loď odpovídala velké nákladní lodi v měřítku 1 : 26. Poslední dva roky je tento systém rozvíjen na pokusné lodi Beaufort, jež je dlouhá 55 m a jejíž hmotnost činí téměř 800 t. Zkušební testy prokázaly, že na základě vysokého výkonu "větrného" pohonu může loď této velikosti, poháněná tažným drakem o velikosti 80 m2, ušetřit 1200 l nafty denně. S dvojnásobně velkým drakem je úspora dvojnásobná.
O optimalizaci plavební trasy podle nejvýhodnějších klimatických podmínek pečuje speciální softwarový program. Zpracovává informace dodávané sítí senzorů, která zachycuje data o směru a rychlosti větru, ale i dalších faktorech. Drak sám připomíná ultralehké letadlo, a to jak konstrukcí, tak použitím látky na plachtu. Velké úsilí si také vyžádal vývoj speciálních lan, které spojují loď s drakem, který spíš připomíná padák.
Pozornost nákladním lodím - Autoři se zabývají pohonem především velkých zaoceánských nákladních lodí o velké hmotnosti, kde se ekonomické a ekologické efekty projeví nejvýrazněji. V takovém případě však musí mít plachta draka rozměry větší než je fotbalové hřiště. A jeřáb ji musí vytáhnout do výšky 300 až 500 m, kde už má vítr dostatečnou intenzitu.
Významný krok k uskutečnění této vize už příští rok udělá nákladní loď Beluza, jež se staví v loděnicích v Brémách. Bude 140 m dlouhá a bude mít hmotnost 10 tis.t. Kromě dieselmotorů bude vybavena systémem Skysails, který bude mít větrného draka ve výši 250 m.
Na letošním 11. kongresu o budoucnosti v Kronbergu získal systém Skysails nejprve první cenu v kategorii nejlepší prototyp a nakonec ocenění jako nejlepší inovační produkt.
AUTOR: Karel Sedláček
Například Hongkong Express je největší kontejnerová loď na světě. Má taky obrovskou spotřebu nafty, přesněji sirného oleje. Bez síry by totiž byl pohon příliš drahý. Když si uvědomíme, že na 100 km spotřebuje takový kolos 50 tis. litrů pohonných hmot, je zřejmé, že je velkým znečišťovatelem životního prostředí přesto, že jsou jeho motory vybaveny filtry.
Zájem o úsporné plachetnice - Na veletrhu Yacht Show, který se konal letos koncem září v Monaku, vzbudil velký zájem systém SkySails. Není divu. Proti plachetnicím se stěžněm nabízí dvou- až trojnásobný výkon. Tím dokáže dosáhnout vysokou rychlost, šetřit pohonné hmoty a podstatně prodloužit plavbu superjachet. Motory mohou zůstat vypnuty a lze jen tak plachtit po mořských vlnách. V této souvislosti představili návrháři známého britského designérského ateliéru Hymphreys Yacht Design vysoce výkonný hybridní trimaran, který může bez motoru jen s větrným drakem plout rychlostí až 18 uzlů, a když se k tomu přidá motor, pak dokonce 30 uzlů. Oba způsoby pohonu je možné kombinovat podle povětrnostních podmínek. Při využívání větru může například generátor dobíjet baterii.
Povzbudivé testy - První pokusy se SkySails se odehrály už před několika lety s lodí Galileo v Baltském moři, kde vynálezci - ekonom Stefan Wrage a lodní inženýr Thomas Meyer - zkoušeli nejrůznější možnosti a varianty. Loď odpovídala velké nákladní lodi v měřítku 1 : 26. Poslední dva roky je tento systém rozvíjen na pokusné lodi Beaufort, jež je dlouhá 55 m a jejíž hmotnost činí téměř 800 t. Zkušební testy prokázaly, že na základě vysokého výkonu "větrného" pohonu může loď této velikosti, poháněná tažným drakem o velikosti 80 m2, ušetřit 1200 l nafty denně. S dvojnásobně velkým drakem je úspora dvojnásobná.
O optimalizaci plavební trasy podle nejvýhodnějších klimatických podmínek pečuje speciální softwarový program. Zpracovává informace dodávané sítí senzorů, která zachycuje data o směru a rychlosti větru, ale i dalších faktorech. Drak sám připomíná ultralehké letadlo, a to jak konstrukcí, tak použitím látky na plachtu. Velké úsilí si také vyžádal vývoj speciálních lan, které spojují loď s drakem, který spíš připomíná padák.
Pozornost nákladním lodím - Autoři se zabývají pohonem především velkých zaoceánských nákladních lodí o velké hmotnosti, kde se ekonomické a ekologické efekty projeví nejvýrazněji. V takovém případě však musí mít plachta draka rozměry větší než je fotbalové hřiště. A jeřáb ji musí vytáhnout do výšky 300 až 500 m, kde už má vítr dostatečnou intenzitu.
Významný krok k uskutečnění této vize už příští rok udělá nákladní loď Beluza, jež se staví v loděnicích v Brémách. Bude 140 m dlouhá a bude mít hmotnost 10 tis.t. Kromě dieselmotorů bude vybavena systémem Skysails, který bude mít větrného draka ve výši 250 m.
Na letošním 11. kongresu o budoucnosti v Kronbergu získal systém Skysails nejprve první cenu v kategorii nejlepší prototyp a nakonec ocenění jako nejlepší inovační produkt.
AUTOR: Karel Sedláček
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích