Do roku 2013 se mají objevit v pěti městech nové ekologické a nízkopodlažní autobusy, produkující méně hluku i emisí. Náhrada starých "karos" s vysokou spotřebou tak posune MHD opět o krůček dál ve snaze o co nejekologičtější dopravu.
Ekologické autobusy v moravských městech
Kde přibydou "zelené" autobusy
Pět moravskoslezských měst do roku 2013 získá 80 nových nízkopodlažních a ekologických autobusů pro městskou hromadnou dopravu. Jejich pořízení by mělo stát až půl miliardy korun, přičemž 153 miliony přispěje Evropská unie, řekl ČTK Michal Sobek, mluvčí Regionální rady Moravskoslezsko, která přerozděluje evropské peníze.
Nejvíce nových autobusů, 55 za 327 milionů korun, bude jezdit v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava na ně získal 96 milionů korun. V Opavě přibude 12 nových autobusů, deset jich bude jezdit na Karvinsku - v Havířově a Karviné a tři ve Frýdku-Místku.
Z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko se do veřejné dopravy v kraji investovalo již v minulosti, například v Ostravě a Opavě jezdí nové tramvaje, trolejbusy a duobusy, tedy dopravní prostředky, které jsou kombinací autobusů a trolejbusů. Evropské dotace pomohou zkvalitnit i regionální vlakovou přepravu na regionální trati z Ostravy do Mostů u Jablunkova na Frýdecko-Místecku.
Čistší městská doprava - jde to?
Nové dopravní prostředky budou nejen méně hlučné, ale zároveň budou vypouštět do ovzduší méně emisí. Vybaveny budou také akustickým informačním systémem pro nevidomé a slabozraké občany.
Ekologických autobusů přitom nejezdí v naší republice zdaleka málo. Jedná se většinou o vozidla poháněná stlačeným zemním plynem (CNG) nebo elektricky. Jen autobusů na zemní plyn najdeme v českých městech přes 270. Každý z nich svému provozovateli ušetří až 3 Kč na kilometr za pohonné hmoty.
Další strategií je přebudovávání starých autobusů, na jejichž obnovu nejsou peníze, na pohon ekologickou emulzní naftou. Také ta je pro dopravce finančně výhodnější (zhruba stejně jako plyn). Je s podivem, že ekologické autobusy najdeme spíše v menších městech, zatímco Praha a Brno se svými dopravními zácpami a vysokými emisemi ve snaze "ozelenit" a zpříjemnit MHD zaostávají.