Pomohou nízkoemisní zóny dusícím se obyvatelům měst? Poslanci rozhodnou v pátek
Praha/Plzeň, 2. února 2011 - Centrum pro životní prostředí a zdraví
(CpŽPZ) vítá návrh novely zákona ovzduší, která by obcím umožnila
vyhlašovat tzv. nízkoemisní zóny. Obává se však, aby poslanci
nenastavili pro vyhlašování nízkoemisních zón příliš komplikované
podmínky s příliš mnoha výjimkami. Nízkoemisní zóny ve vybraných
územích měst omezují vjezd automobilům významně znečišťujícím ovzduší.
V současné úspěšně fungují v desítkách evropských měst, např. v
Německu, Velké Británii, Holandsku, Dánsku nebo Švédsku (1).
/"Poslanci mají závěrečné hlasování o návrhu na programu tento pátek.
Rozhodně vítáme možnost, aby obce získaly pravomoc vyhlašovat
nízkoemisní zóny. Obáváme se ale, že pokud by poslanci uložili obcím
povinnost udělit výjimky pro široké spektrum čmoudících aut,
dramaticky by snížili schopnost nízkoemisních zón pomoci vyčistit
ovzduší měst,/" uvedl MUDr. *Miroslav Šuta *z CpŽPZ (2).
Kupříkladu švédský Göteborg dosáhl zavedením nízkoemisní zóny snížení
emisí prachových částic z nákladní dopravy o 40 %. Ve Stockholmu
snížila zóna emise oxidů dusíku o 10 až 20 % a emise jemných
prachových částic o 40 %.
"/Podle zahraničních zkušeností by zejména automobily, které do
center měst zajíždějí často (jako vozidla MHD, údržby komunikací,
svozu odpadů, zásobování apod.) měla splňovat slušné emisí normy
nebo by měla být dovybavena filtry pro záchyt jemných prachových částic.
Takové filtry jsou pro auta s dieselovými motory jakousi obdobou
katalyzátorů, které jsou už mnoho let běžnou součástí vozů s
benzínovými motory. V sousedním Německu mají se zaváděním těchto
filtrů v masovém měřítku bohaté zkušenosti. V Česku mohou města už
dnes i bez vyhlášené nízkoemisní zóny využít dotací na nákup a
mont&aacu te;ž prachových filtrů," /uvedl *Miroslav Šuta*.
Jako jemný prach, který je typický pro výfukové plyny automobilů s
dieselovým motory, se označují částice s průměrem menším než 2,5