Agentura ochrany přírody má novou mapu migračních koridorů. Překážky jsou na severu Moravy a Vysočině.
Nejvíc zvěři překáží dálnice D1. Ekodukty na ní ale nejsou
Silničáři mají poprvé podklad pro to, kde stavět smysluplně přechody a podchody pro zvěř. Agentura ochrany přírody si nechala zpracovat mapu takzvaných migračních koridorů, tedy míst, kudy mohou putovat velká zvířata. A při pohledu na mapu je zřejmé, že například nákladné dálniční přechody na nové části Pražského okruhu stojí na místech, která jsou bezvýznamná. Migraci naopak nejvíce brání brněnská dálnice D1, kde migrační koridory zcela chybějí.
HN zakreslily místa, která nejvíce brání zvěři v pohybu, na dálniční mapu. Kromě D1 jsou ještě potíže na severní Moravě, drobnější pak v severních Čechách na dálnici D8. Stát neměl dosud vodítko, podle kterého by podchody nebo nadchody pro zvěř vznikaly. Nákladné a kritizované ekodukty se přitom staví zhruba 12 let. "Chybějící státní koncepce způsobuje, že vynaložené prostředky jsou často vynakládané neefektivním způsobem. Pokud se chceme problémem fragmentace krajiny zabývat, pak nelze řešit jen konkrétní dopravní stavby, ale je třeba vnímat problematiku v širším kontextu území a vycházet z biologických údajů," říká Martin Strnad z Agentury ochrany krajiny a přírody.
Tvůrci mapy vycházeli jak z údajů o pohybu zvířat, tak z dat o konkrétních místech s jejich doloženým výskytem. Mapa se soustředí zejména na velké savce, tedy jeleny, losy, rysy, vlky a medvědy. Když koridorem projdou tato zvířata, je potom průchozí i pro ostatní druhy. S mapou bude nyní pracovat Ředitelství silnic a dálnic a podle ředitele úseku výstavby René Poruby budou i díky ní vznikat místa pro přecházení zvěře. ŘSD ale kvůli nedostatku peněz upouští od stavby dálničních ekoduktů a častěji než dosud chce zvěř směrovat do stávajících podchodů a mostků.
Více na www.ihned.cz
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz