Německá organizace na ochranu ovzduší Atmosfair sestavila žebříček stovky největších leteckých dopravců na světě, který srovnává jejich dopady na životní prostředí. Žebříček hodnotí podle objemu emisí CO2 na kilometr letu a České aerolinie v něm skončily na 82. místě.
ČSA jsou v žebříčku ekologických aerolinek až na konci
Oficiálně představí Atmosfair svou analýzu, údajně první svého druhu, ve středu na berlínském veletrhu cestovního ruchu ITB. Její výsledky už ale zveřejnil na svých webových stránkách.
"Řidiči automobilů se mohou už mnoho let před nákupem auta detailně informovat o emisích oxidu uhličitého (CO2). Před letem je pasažér naproti tomu při výběru letecké společnosti v nejistotě," upřesnil důvod vzniku žebříčku šéf organizace Dietrich Brockhagen.
Body podle oxidu
Atmosfair aerolinie porovnával na základě množství CO2, které jejich stroje vypouští na kilometr letu, a počtu cestujících na jejích linkách. U nich zohledňoval krátké, střední a dlouhé trasy. Nepoužíval přitom prý data samotných leteckých společností, ale údaje z mezinárodních databank leteckého průmslu.
Výsledkem jsou takzvané výkonnostní body (EP) od nuly do 100. Nejvíce (celkem 77,4) jich dosáhl britských charterový dopravce Monarch Airlines následován německým konkurentem Condor Flugdienst.
Nejčistší jsou Emiráty
Největší aerolinie operující v Evropě jako Air France, British Airways nebo Lufthansa skončily v hodnocení Atmosfair uprostřed žebříčku. Nejlépe z nich dopadly Emirates, které obsadily 30. příčku. ČSA na 82. místě získaly 46,6 EP a ocitly se ve společnosti ruského Aeroflotu nebo italského dopravce Alitalia.
"Letecké společnosti mají při optimalizaci své nabídky pro zákazníky rozdílné priority. Atmosfair nehodnotil tyto priority, ale emise CO2, které se od toho odvíjejí. Pasažér si tak může udělat celkový obrázek a sám se rozhodnout," konstatoval Brockhagen.