Čtvrtek, 31. října 2024

Zelený asfalt - recyklovaný (téměř) ze 100 %

Tento druh asfaltu bývá nově označován jako "věčný" nebo "zelený".

Zelený asfalt - recyklovaný (téměř) ze 100 %

První aspekt se týká jeho trvanlivosti, která je mnohem delší než u dosud běžně používaných asfaltů, druhé adjektivum je nutno chápat v přeneseném významu, totiž tak, že jde o asfalt vyrobený ekologicky, bez použití nových přírodních zdrojů, a to recyklací dříve použitého a z vozovky odstraněného starého asfaltu.

V jistém smyslu se recyklace starého asfaltu prováděla i dosud: rozdrceného asfaltu, sneseného z povrchu oježděných vozovek, se totiž používalo po určité elementární úpravě při stavbě či obnově vozovek vždycky (spolu s kamenivem a štěrkem), ale pouze jako podkladu pod svrškem, který se pořizoval a pořizuje dnes stále většinou z nového asfaltu.

Novinkou firmy Storimpex AsphalTec v lokalitě Glinde poblíž Hamburku je to, že odstraněný asfalt se nyní používá pro vytvoření svršku vozovky. Po odfrézování použitého svršku jsou kusy starého asfaltu pečlivě roztříděny podle kvality. Následuje jejich smíchání s kombinací vosku a ropy, což jsou jediné přísady, které se při produkci nového asfaltu použijí. Teplota míchání se řídí podle toho, jakého stupně tvrdosti má výsledná asfaltová směs dosáhnout.

Kvalitu produktu prokázaly testy

Testování tohoto téměř stoprocentně recyklovaného a recyklovatelného asfaltu trvalo čtyři roky, během kterých jej bylo při kladení asfaltového koberce na silnicích a ulicích v Německu použito na 12 000 tun. Nicméně, v těchto případech se jednalo o komunikace v objektech a na pozemcích ve vlastnictví firem nebo soukromých osob. Ukázalo se, že vozovky z nového asfaltu snesou dobře i provoz těžkých nákladních automobilů a že vydrží déle než vozovky z běžného asfaltu.

Nyní začala v životě tohoto nového produktu fáze, kdy vstoupil na trh i ve veřejné sféře. Loni v září byla na objednávku úřadu pro rozvoj města a životního prostředí městské rady v Hamburku odstraněna stará vozovka v ulici Pollhornweg v oblasti přístavu v délce 500 metrů a nahrazena tímto novým asfaltem. Od té doby vozovka dobře slouží, bez úhon přestála i silné mrazy koncem loňského a začátkem letošního roku. To je kvalitní reference, a hamburská městská rada proto plánuje, že tímto způsobem vymění vozovku i v dalších ulicích.

Kromě kvality nového asfaltu rozhoduje samozřejmě cena: skutečnost, že při práci se "zeleným" asfaltem není zapotřebí nový tmel ze živic nebo písek, což zlevňuje náklady oproti klasickému asfaltování nejméně o 30 %.

O novinku se už zajímají potenciální zákazníci i v jiných městech, respektive spolkových zemích SRN a v zahraničí. Britové zamýšlejí, že novým asfaltem pokryjí pokusně několik kilometrů silnice, Brazilci zase plánují, že jím pokryjí několik set kilometrů nových silnic, budovaných v Amazonii.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů