Jednorázové palety nahradí uhlí
Jednorázové dřevěné palety používané na transport zboží, hlavně z Asie, by už neměly končit až z 80 % na skládkách. Plzeňská pobočka japonské logistické společnosti SGL (Sumisho Global Logistics) startuje projekt, který chce dřevo dále využít, zejména jako štěpku pro teplárny, tedy jako náhradu nedostatkového uhlí. Ročně musí firmy v ČR nechat za úplatu zlikvidovat až jeden milion tun těchto palet. Uvedl to manažer SGL Michael Rada.
Jednorázové palety se liší od vratných a vícekrát používaných europalet tím, že se neevidují a nejsou efektivně hlídané. Neví se tedy přesně, kolik jich v Česku je a co se s nimi děje. Mohou teoreticky skončit na černých skládkách a nikdo podle Rady nedohledá, z jaké výrobní nebo odpadové firmy pocházejí. "Jednorázové palety, které nemají certifikovanou nosnost, se stávají po krátké době odpadem a dále se používají jen výjimečně. Důvodem jsou rozměry, které většinou neodpovídají rozměrům kontejnerů," dodal Rada. Na rozdíl od europalety, která stojí nová kolem 300 Kč, přijde jednorázový obal na desítky korun. Výrobci si je většinou nechávají zhotovit na konkrétní produkt.
SGL vymyslelo systém, který chce prosadit v celé ČR i EU. Jednorázové palety odveze kamiony firmě Beran velkoobchod s dřevem z Rokycanska. Ta je buď použije na své výrobky, nebo je rozdrtí na výhřevnou štěpku. Zhruba za rok by mohly firmy za palety, za jejichž odvoz nyní platí odpadovým firmám, dostat peníze.
V největší průmyslové zóně Borská pole v Plzni už má SGL pět velkých klientů, od nichž odváží zatím 30 t palet měsíčně. Produkce celé zóny by měla být podle Rady 600 až 650 t za měsíc. Ze 100 kg palet vznikne minimálně 80 kg štěpky. SGL už má zákazníky také v Praze, Francii, Německu, Rakousku a Slovinsku.
SGL navíc garantuje, že veškeré kamiony její smluvní firmy Fujitrans budou díky preciznímu jízdnímu řádu v každém okamžiku maximálně vytížené.