Kogenerační jednotka Luboše Harníka dá lidem novou možnost, jak si ekologicky rozsvítit.
Dodá elektřinu z kamen
Když chalupář zatopí v kamnech, uvaří jídlo, vytopí dům a ohřeje vodu v bojleru. A pokud bude mít kogenerační jednotku, na jejímž vývoji pracuje tým vedený Lubošem Harníkem, zatopením v kamnech vyrobí i elektřinu.
Elektřina ze dřeva
>>Elektrická energie vznikne jako vedlejší produkt. Může být buď přímo spotřebována, nebo uskladněna v akumulátorech,<< vysvětluje Harník princip svého vynálezu, se kterým se v soutěži Vodafone Nápad roku 2011 umístil na stříbrné příčce.
Pro výrobu elektřiny potřebuje jeho jednotka jen biomasu (například dřevo či pelety) a vodu. Tu lze navíc používat opakovaně, jelikož ji kogenerátor nespotřebovává.
Vzhledem k tomu, že Harníkova jednotka kombinuje výrobu tepla a elektřiny, dosahuje vysoké účinnosti. Dovoluje využít více než 80 procent energie paliva. Jde tedy o velmi zajímavou alternativu k benzinovým elektrocentrálám, které se pro výrobu elektřiny běžně využívají dnes.
>>Ty totiž pracují jen s asi dvacetiprocentní účinností,<< podotýká Harník.
A jak se vlastně tento nápad zrodil?
>>Už dlouho si uvědomuji potřebu začít používat nekonvenční zdroje energie. Ta se v různých formách vyskytuje všude kolem nás. Stačí ji jen odemknout a začít transformovat do podoby nám užitečné,<< vysvětluje.
Na kogenerátoru pracuje již více než dva roky. Vzal si úvěr a svůj život začal trávit v dílně.
>>Sestrojení prototypu jsem obětoval téměř veškerý svůj čas,<< konstatuje.
Stálo to za to? >>Harníkova kogenerační jednotka není principiálně nový nápad, ale rozhodně velmi rozšiřuje dosavadní možnosti práce s energií,<< říká Luboš Sabó, jednatel společnosti Bartfin, která se zabývá uváděním nových vynálezů do praxe.
Zákazníci až ze Sibiře
Největší překážkou na cestě k úspěchu je v Harníkově případě nedostatek financí.
>>V souvislosti s Nápadem roku se sice objevilo několik investorů, kteří by chtěli na projektu spolupracovat, ale stále hledám člověka, který by se do něj nebál vložit větší sumu,<< říká Harník.
K tomu, aby dokončil práci na prototypu a spustil sériovou výrobu, mu podle jeho propočtů chybějí tři miliony korun.
Z nedostatku zákazníků strach nemá. Před časem zkusil dát na internet dva inzeráty, aby si otestoval možnou poptávku.
>>Vyvolaly obrovský zájem. Reagovali na ně nejen čeští chataři a chalupáři, ale například i obchodní zástupci z Kanady, Íránu, Španělska či Sibiře,<< líčí Harník.
Nechtěl potenciální zákazníky zbytečně odradit tím, že na hotový kogenerátor musejí ještě čekat, a tak inzeráty stáhl.
>>Na internetu se objeví až ve chvíli, kdy budeme připraveni na sériovou výrobu - a to by mohlo být koncem letošního roku,<< předpokládá.
Ekologickou parní kogenerační jednotku pak bude možné koupit zhruba za 40 tisíc korun. Na dalších 100 tisíc pak vyjde vyvíječ páry na tuhá paliva, bez něhož se jednotka neobejde.
>>Těch 140 tisíc není moc. Plynové kogenerační jednotky se prodávají za více než 400 tisíc,<< srovnává Luboš Harník.
Biomasou však jeho plány nekončí. >>Dalším krokem bude kogenerační jednotka využívající solární energii,<< slibuje.
AUTOR: Petra Sýkorová
Luboš Harník (24)
- - Vzdělání: Střední odborná škola v Otrokovicích, obor mechanik-elektrotechnik.
- - Kariéra: Po škole strávil dva roky v Severní Americe, kde se živil jako opravář elektroniky. Po návratu do Česka pracuje na vývoji prototypu Ekologické parní kogenerační jednotky.
- - Zájmy: Horolezectví, vodáctví, hra na klavír, elektroakustika, cestování.
Nápad roku 2011
- - Ekonom postupně představuje finalisty letošního ročníku soutěže Nápad roku, který je v pořadí již čtvrtým.
- - Cílem klání je podpořit podnikatelského ducha mladých lidí a pomoci jim s realizací jejich projektů.
- - Přihlásit se mohou začínající projekty i ty, které jsou zatím jen na papíře.
- - Nápady jsou hodnoceny na základě pěti kritérií: proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita, kvalita zpracování a osobnost podnikatele.
- - Nápad roku organizuje Institut rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické, společnost Economia vydávající časopis Ekonom je mediálním partnerem soutěže.
- - Další informace lze nalézt na adrese www.napadroku.cz.