Neděle, 24. listopadu 2024

Přepravovat raději po silnici, nebo po železnici?

Spor o to, zda je výhodnější dopravovat náklady po kolejích, anebo po silnicích, trvá už několik desítek let a zřejmě v dohledné době neskončí. V poslední době bylo publikováno několik studií, které hodnotí oba druhy dopravy z různých hledisek a dospívají k rozdílným názorům.

Přepravovat raději po silnici, nebo po železnici?

Tak například poradenská organizace PE International (v Německu) dospěla podle svých průzkumů k názoru, že není pravdou, že ekologicky příznivější než silniční doprava je doprava nákladů vlaky (a loděmi), protože emise z nákladních automobilů produkují dvakrát až pětkrát více emisí než vlaky. Kvantum emisí je prý mnohem menší, a navíc PE poukazuje na to, že pokud některé studie dospěly k závěrům příznivým pro železnice, šlo o studie, které (jakoby náhodou) zadávaly železniční společnosti anebo ministerstva životního prostředí (ve spolkových zemích), kde je drážní lobby významně zastoupena.

Není studie jako studie

Také jiná studie, s názvem "Srovnání energetické spotřeby a emisí silniční nákladní dopravy, dopravy po železnici a loděmi", kterou loni zadal Německý svaz automobilového průmyslu (VDA) a publikoval loni v červenci, říká, že silniční nákladní doprava, hlavně kontejnerová, vychází při hodnocení příznivěji na kratších i delších trasách. Výhodnost tato studie přiznává železnici jenom v případě přepravy těžkého kusového nákladu.

Proti této studii se zvedly námitky, hlavně ze strany Mezinárodního sdružení společností pro kombinovanou železniční a silniční přepravu. Předmětem kritiky byla ve studii údajná manipulace, respektive nedostatečné zohlednění údajů o přepravních výkonech, spotřebě pohonných hmot, jízdách naprázdno (bez nákladu aj.).

Proto byla studie přepracována, ale i pak vyzněla obecně ve prospěch silniční přepravy. Mimo jiné se ve studii konstatuje, že pokud se traduje názor, že při přepravě karga na vzdálenosti nad 300 kilometrů je výhodnější a úspornější použít železnici místo automobilů, není to vždycky pravda. Rozhodují tu faktory, jako jsou délka vlakových souprav, nákladová kapacita kamionů, stupeň vytížení, dále okolnost, zda při jízdě do určitého cílového místa anebo zpět jede vlak anebo kamion prázdný atd.

Jiný materiál, který vypracovalo Centrum životního prostředí v ústředí Německých drah a který samozřejmě hájí pozice železnice, kritizuje výše zmíněnou studii PE International za to, že při srovnávání parametrů železnice a silničních vozidel vedle sebe kladla nejnovější generaci 40tunových kamionů (s nízkými emisemi) a spotřebou 30 litrů na 100 kilometrů jízdy s lokomotivami, které jsou v provozu už několik let a které navíc táhnou jenom podprůměrně vytížené vlakové soupravy. Takovéto srovnání pak samozřejmě nemůže nevycházet ve prospěch silniční přepravy, tvrdí odborníci z Centra.

Stanovisko jiného výzkumu, který uskutečnil Ústav pro výzkum energie a životního prostředí v Heidelbergu (IFEU), je naopak kritické vůči silniční dopravě. Operuje se tu mimo jiné údaji o spotřebě: spotřeba pohonných hmot v přepočtu na každý ujetý kilometr je u nákladních vlaků X litrů, je to u kamionů při převážení stejného množství karga o cca tři litry více a při provozu, kdy se na dálnicích musí kvůli zácpám často zastavovat, toto množství roste až na hodnotu 2X. A zácpy ("Staus") jsou na dálnicích v SRN a celé západní Evropě bohužel běžným jevem.

IFEU rovněž poukazuje na skutečnost, že zatímco nákladní vlaky většinou jezdí plně vytíženy, o nákladních automobilech na silnicích se to tvrdit nedá - průměrná vytíženost, o níž nejsou samozřejmě přesné údaje, se odhaduje na zhruba 60 %.

Odborníci z IFEU nepopírají, že existují případy (v závislosti na délce přepravní trasy, době trvání přepravy, množství nákladu, rychlosti dopravy a jiných faktorech), kdy silniční přeprava ve srovnání s přepravou po železnici vychází jako energeticky úspornější a příznivější z hlediska emisí. Nejde nicméně o situace časté a typické, jsou spíše výjimečné.

Volbu přepravy určuje klient

Pokud by měl být z uvedených rozdílných postojů učiněn nějaký obecně platný závěr, pak snad jedině takový, že rozdíly mezi nákladní dopravou po železnici a po silnicích nejsou tak velké a zásadní, jak se možná ještě donedávna zdálo.

Jiný závěr, který je ve všech uváděných studiích obsažen implicitně, je ten, že jak na dráze, tak v silniční dopravě je hodně rezerv pro optimalizaci, lepší využívání kapacit a šetření. Zákazníci, kteří potřebují přepravit své náklady z jednoho místa na druhé, by vždy měli kalkulovat, zda je vhodnější a výhodnější použít vlak anebo kamiony či kombinaci obou.

To je cesta, kterou by se měli více než dosud ubírat i provozovatelé jak silniční, tak železniční dopravy. Vedle konkurence je zapotřebí i spolupráce. Tím je míněna kombinace přepravy nákladů střídavě po kolejích a po silnicích tam, kde je to možné anebo nutné, doplňování železniční dopravy dopravou nákladními automobily a naopak (až do cílového místa), výstavbou a provozováním společných překladišť a skladů atd.

Spor, zda je energeticky úspornější a ekologicky vhodnější přepravovat náklady po železnici, anebo po silnici, zřejmě nebude nikdy jednoznačně rozhodnut ve prospěch jedné nebo druhé dopravní modality.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů