zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

O cyklostezky na Hodonínsku místo zrušených tratí je velký zájem

25.10.2016
Doprava
Ekologická dovolená, cestování
O cyklostezky na Hodonínsku místo zrušených tratí je velký zájem

O dvě cyklostezky, které vznikly na Hodonínsku na místě zrušených železničních tratí, je obrovský zájem. Jezdí po nich nejen místní, ale během prázdnin je využívají i turisté, kteří se do jejich okolí vypraví na dovolenou. Už pátou sezonu má za sebou čtrnáctikilometrová stezka z Mutěnic do Kyjova a letos před prázdninami byl otevřen poslední úsek devítikilometrové stezky Uhřice - Ždánice.

,,Chtěli jsme stezku otevřít ještě před prázdninami a zájem předčil naše očekávání. O prázdninách a o víkendech je tam jak na Václaváku. Kromě cyklistů tam jezdí i bruslaři a maminky s kočárky," řekl starosta Želetic Pavel Planeta.

Plno mají každoročně během jara a léta i na takzvané Mutěnce mezi Mutěnicemi a Kyjovem. Příští rok mají vzniknout i dva penziony na bývalých nádražích v Dubňanech a Svatobořicích-Místříně. ,,Náš Dobrovolný svazek obcí Mutěnka je nabídl k prodeji a kromě ubytování zde najdou turisté i občerstvení," řekl starosta Mutěnic Dušan Horák.

Na ždánické stezce už nádraží na přestavbu na penziony využít patrně nepůjdou. Ve Ždánicích už je zbořené, v Uhřicích chce obec po případném získání budovy udělat spíše menší muzeum. ,,V Želeticích se snažíme převést budovu na obec, ale je v takovém stavu, že ji spíš zboříme. Nicméně ve Ždánicích i u nás jsou služby blízko stezky," řekl Planeta.

Kolem stezky je zatím nejnutnější mobiliář, jako jsou stoly, lavičky a odpadkové koše. Do budoucna se chystají i informační tabule. Na Mutěnce je mobiliář udělaný ze slitiny, která má vzhledem připomínat železniční historii a informační systém by se měl ještě zdokonalit. Podle Horáka se ukazuje, že cyklostezka je nejlepším využitím zrušené dráhy. Obce okolo ždánické touží dosavadní úsek ještě prodloužit až do Klobouk u Brna. Osobní doprava byla na trati zastavena už v roce 1998, pár let ještě jezdily občasné nákladní vlaky.

Zatím je však dráha v majetku Správy železniční dopravní cesty, která ji nabízela za 46 milionů korun. Nikdo však podle očekávání neprojevil zájem. SŽDC nyní přepracovává mapové podklady, což by podle aktuálního vyjádření mělo být hotovo až na konci příštího roku. ,,Je to zvláštní a trochu mi chybí při prodeji této trati zdravý rozum. Vlaky už tady nikdy jezdit nebudou," řekl Planeta.

Velké úsilí vyvíjejí i Dambořice, které by se chtěly na prodlouženou cyklostezku napojit, ale zatím nemají kam. Prodloužením trasy až do Klobouk by se cyklistům otevřela příjemná cesta dále na Břeclavsko do Modrých hor.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí