Nizozemští odborníci chystají vyzdvižení lodi havarované na Rýnu
Nizozemští specialisté připravují vyzdvižení říčního tankeru Waldhof s nákladem kyseliny sírové, který se převrhl 13. ledna v Německu na Rýnu u pověstmi opředené skály Lorelay. Z tankeru chtějí nejprve odčerpat náklad 2400 tun kyseliny, rozhodující bude důkladná prohlídka vraku plánovaná na středu. Po dvou pohřešovaných lodnících z čtyřčlenné posádky, Čechovi a Němci, není ani 12 dní po nehodě ani stopa, informovala dnes agentura DPA.
"Vycházíme zatím z toho, že kyselina bude moci být podle plánu odčerpána," řekl představitel orgánů říční správy. Dva prázdné tankery jsou již podle něj zakotveny u břehu a čekají na přečerpání nákladu.
"V současnosti ještě nelze stanovit přesný časový harmonogram vyproštění lodi," uvedl mluvčí nizozemské firmy Mammoet, která byla na úkol najata. Nejdříve podle něj musejí být provedeny zkoušky kyseliny v tancích. Pokud by do nich proniklo už trochu vody, byla by směs nebezpečná, dodal.
Pod vrakem již byla podvlečena ocelová lana, která trup zatím stabilizují. Další kroky budou stanoveny po středeční prohlídce.
Hasiči se dnes znovu pokusili prohledat vrak, ležící na boku částečně pod vodou, ve snaze najít stopy po dvou pohřešovaných lodnících. Obytná část tankeru však je havárií a vodou natolik devastovaná, že potápěči nemohli proniknout dovnitř a nic nezjistili.
Rýn, jedna z nejdůležitějších tras lodní dopravy v Německu, zůstává od havárie formálně uzavřený. Protože tato situace je tíživá, povolily příslušné úřady plavbu lodí kolem místa neštěstí jen směrem na jih. Proti proudu totiž lodě plují velmi pomalu a mohou jemně manévrovat, v opačném směru by ale proud mohl strhnout loď na vrak ležící v řečišti a prorazit nádrže s kyselinou. Na povolení plavby k moři tak v prostoru Mohuče čeká už asi 300 říčních lodí.