Zelená označení výrobků podle nového průzkumu matou spotřebitele. Je zapotřebí přísnějších pravidel EU
Dnes zveřejněný mezinárodní spotřebitelský průzkum ukazuje naléhavost greenwashingu. Průzkum, který provedly organizace BEUC a ICRT[1] v 16 evropských i mimoevropských zemích, zjišťoval, jak spotřebitelé vnímají tvrzení o zelenosti produktů a služeb. Podle výsledků jsou pro spotřebitele hlavně matoucí, jen 3 % respondentů tvrdí, že dokážou poznat nepravdivá tvrzení.
- Téměř polovina respondentů (48 %) dává přednost nákupu výrobků s ekologickým označením před výrobky bez nich.
- Každý třetí respondent (34 %) uvedl, že si v posledních 12 měsících alespoň jednou všiml greenwashingu. Pouhá 3 % respondentů tvrdí, že by dokázali rozlišit nepravdivá ekologická tvrzení.
- Tři ze čtyř respondentů se domnívají, že ekologická označení by měla být povolena pouze tehdy, pokud jsou předem schválena nebo ověřena a téměř 70 % respondentů uvedlo, že důvěřují veřejným orgánům a organizacím třetích stran, že tuto úlohu plní.
- Téměř tři čtvrtiny evropských respondentů se domnívají, že velcí znečišťovatelé by neměli používat žádná ekologická označení či tvrzení o svých produktech či službách.
- Členské státy by měly do národní legislativy rychle přenést pokroky dosažené v rámci iniciativy "Posílení postavení spotřebitelů pro ekologickou transformaci", počínaje zákazem nepodložených tvrzení o uhlíkové neutralitě.
- EU by měla přijmout "směrnici o ekologických tvrzeních" a zajistit, aby zavedla důkladné předběžné schvalování ekologických tvrzení a označení. Zároveň by ale ponechala dostatečný prostor pro důvěryhodná a podložená označení.
- Podporovat a propagovat transparentní značky kvality, jako je například ekoznačka EU.
- Posílit další mezinárodní spolupráci v boji proti greenwashingu.
Společnost Euroconsumers se podílela na vypracování dotazníku pro spotřebitele, sběru dat a statistické analýze. Euroconsumers, sdružující pět národních spotřebitelských organizací a dávající hlas celkem více než 1,5 milionu lidí v Itálii, Belgii, Španělsku, Portugalsku a Brazílii. Je předním světovým spotřebitelským uskupením v oblasti inovativních informací a ochrany práv spotřebitelů. Jeho evropské členské organizace jsou součástí zastřešující sítě BEUC. Dalšími členskými organizacemi BEUC, které se podílely na průzkumu, jsou TestAchats/ TestAnkoop (Belgie); VKI (Rakousko); dTest (Česko); Forbrugerr?det T?nk (Dánsko); CLCV (Francie); Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet (Finsko); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Maďarsko); Altroconsumo (Itálie); Consumentenbond (Nizozemsko); Forbrukerr?det (Norsko); DECO (Portugalsko), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovinsko); OCU (Španělsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko).
Připojili se i kolegové mimo Evropu z CHOICE (Austrálie); Consumer NZ (Nový Zéland); Consumer Reports (USA) a Protégez-Vous (Kanada).