Jak re-commerce usnadňuje udržitelné nakupování v Česku
Spotřebitelé po celém světě i v České republice mění své nákupní zvyklosti ve
prospěch udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Re-commerce se zaměřuje na
opětovné užívání a recyklaci výrobků, čímž usiluje o vytvoření udržitelnějšího
způsobu nakupování. Tento trend pomáhá snižovat zbytečné plýtvání a má potenciál
generovat nové příjmy a zvyšovat tržby obchodníků. Podle výzkumu Ipsos z dubna
2024
[https://www.ipsos.com/cs-cz/esg-cesi-temer-neznaji-od-firem-ale-zodpovedne-chovani-ocekavaji]
až 87 % Čechů očekává, že firmy jim budou pomáhat chovat se zodpovědně.
Udržitelný přístup k nákupům se tak stává nejen důležitým kritériem pro
jednotlivce, ale i pro společnosti, které se snaží tyto požadavky reflektovat a
reagovat na rostoucí poptávku po tzv. ,,second-life produktech".
Spotřebitelé po celém světě i v České republice mění své nákupní zvyklosti ve prospěch udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Re-commerce se zaměřuje na opětovné užívání a recyklaci výrobků, čímž usiluje o vytvoření udržitelnějšího způsobu nakupování. Tento trend pomáhá snižovat zbytečné plýtvání a má potenciál generovat nové příjmy a zvyšovat tržby obchodníků. Podle výzkumu Ipsos z dubna 2024 až 87 % Čechů očekává, že firmy jim budou pomáhat chovat se zodpovědně. Udržitelný přístup k nákupům se tak stává nejen důležitým kritériem pro jednotlivce, ale i pro společnosti, které se snaží tyto požadavky reflektovat a reagovat na rostoucí poptávku po tzv. ,,second-life produktech".
Co jsou second-life produkty?
Second-life produkty zahrnují zboží, které dostává druhou šanci na využití, jako jsou výrobky s kosmetickými vadami nebo použité předměty, které jsou stále v dobrém stavu. Obchodníci tyto produkty typicky zkontrolují a případně opraví, než je znovu nabízejí za sníženou cenu, často se zárukou jako u nového zboží. Tento obchodní model pomáhá snižovat množství odpadu a poskytuje zákazníkům možnost pořídit si kvalitní výrobky - od módy a nábytku přes elektroniku až po knihy a sportovní vybavení - za výhodnější ceny.
V průzkumu CBRE z dubna 2024 až polovina respondentů uvedla, že by je nabídka second-life produktů motivovala k návštěvě obchodu. Největší zájem projevili mladí lidé ve věku 18 až 25 let, přičemž i ve věkové skupině 26 až 44 let byl zaznamenán nadprůměrný zájem.
Jednoduchý krok k udržitelnosti
Více než polovina české populace (52 %) se řadí k tzv. pohodlné většině, která se snaží žít udržitelně, ale bez výrazného omezení. Dalších 19 % obyvatel jsou pragmatici, kteří mají zájem o udržitelnost, ale považují ji za nepraktickou. Re-commerce těmto spotřebitelům nabízí ideální řešení, jak podpořit udržitelnost bez nutnosti slevit z kvality nebo zvyšovat výdaje. Díky jednoduchému přístupu ke kvalitním výrobkům za atraktivní ceny činí re-commerce ekologické nakupování dostupnějším pro širokou veřejnost a umožňuje přispět k ochraně životního prostředí bez vynaložení většího úsilí.
Aby se však lidé cítili skutečně motivováni chovat se ekologicky, musí být prodej a opětovné využití použitých věcí přinejmenším stejně jednoduché jako nákup nového zboží. Firmy se proto stále více zaměřují na pohodlí zákazníků. ,,Chceme, aby bylo pro zákazníky co nejjednodušší zbavit se svých starších telefonů ekologickým způsobem. K tomu nám pomáhá i síť drop off pointů, kam každý může pohodlně přinést svůj starý iPhone k repasování bez nutnosti telefon balit nebo posílat poštou. Věříme, že právě jednoduchost procesu je klíčem k širšímu zapojení lidí do cirkulární ekonomiky," říká Hana von Harsdorf, country manažerka Swappie pro Česko a Slovensko.
Lokální příklady podporující re-commerce
Mezi další iniciativy v oblasti cirkulární ekonomiky patří například nově otevřený Sto?re v Holešovické tržnici. Tento obchod, založený na myšlence ,,STOkrát REcyklovat", nabízí kurátorovaný nábytek, opravenou elektroniku a další předměty denní potřeby. Spolupráce s projekty jako Z pokoje do pokoje a Opravárna umožňuje nabídnout široké spektrum produktů, které dostávají druhou šanci.
Mezi další iniciativy v oblasti cirkulární ekonomiky patří například nově otevřený Sto?re v Holešovické tržnici. Tento obchod, založený na myšlence ,,STOkrát REcyklovat", nabízí kurátorovaný nábytek, opravenou elektroniku a další předměty denní potřeby. Spolupráce s projekty jako Z pokoje do pokoje a Opravárna umožňuje nabídnout široké spektrum produktů, které dostávají druhou šanci.
Praha se také aktivně zapojuje do podpory re-commerce prostřednictvím pravidelných REUSE dnů, které se konají v různých městských částech. Na těchto akcích mají lidé možnost bezplatně vyměnit své nepotřebné předměty, jako jsou oblečení, knihy, nábytek nebo kuchyňské vybavení, a získat něco, co jim lépe poslouží.
Kolaborace jako klíč k úspěchu
Firmy z různých segmentů se stále více propojují mezi sebou, aby spotřebitelům nabídly co nejjednodušší možnosti, jak se zapojit do re-commerce procesu. Možnost spojit prodej starších věcí s běžnými nákupy dělá z cirkulární ekonomiky přirozenou součást každodenního života. Finský e-shop Swappie.cz, specializující se na výkup, repasování a prodej iPhonů, spolupracuje s českým Knihobotem, který nabízí výkup a prodej second-hand knih. Společně vytvořili drop-off point v Praze, kde mohou zákazníci snadno odprodat staré iPhony k repasování a dalšímu prodeji.
,,Lidé si zvykli nosit k nám knihy, které chtějí nahradit novými kousky. Věříme, že brzy bude stejně přirozené přinést i starý telefon. Díky Swappie je tak snadné nabídnout k dalšímu využití nejen knihy, ale i iPhony," říká Barbora Votavová, Brand manažerka Knihobotu.
Prodejce knih také spolupracuje s online supermarketem Rohlík.cz, což zákazníkům umožňuje spojit prodej knih s běžným nákupem potravin. Při doručení nákupu mohou kurýrovi předat knihy, které prodali přes Knihobot, což celý proces usnadňuje a podporuje pohodlné zapojení do cirkulární ekonomiky. Swappie má také drop-off pointy v Bratislavě, kde spolupracuje s centrem KOLO specializujícím se na opětovné použití nábytku a second-handem Nosene, který nabízí jak upcyklované oblečení, tak i to z druhé ruky.
Rozmach re-commerce ukazuje, že udržitelnost může být nejen praktická, ale i výhodná. Možnost dát věcem druhou šanci si nachází své místo v každodenním životě - zákazníci ušetří a prodejem starších věcí si mohou přivydělat, čímž šetří nejen peníze, ale i planetu.
Sdílet článek na sociálních sítích