Poptávka po elektromobilech zpomaluje, problémy má Volkswagen či Stellantis
Evropské automobilky jsou v současnosti v krizi, roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19. Továrny tak nejedou na plnou kapacitu a tisíce pracovních míst jsou v ohrožení. Pokud se nepodaří situaci zvrátit, bude to pro evropskou ekonomiku znamenat velkou ránu. Automobilový průmysl se na hrubém domácím produktu (HDP) Evropské unie podílí více než sedmi procenty a vytváří přes 13 milionů pracovních míst.
Automobilky se nyní podle analytiků musejí potýkat mimo jiné s vyššími investicemi do technologií, nižšími maržemi u elektromobilů a zpomalením poptávky po elektrických vozech a s větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří nyní expandují na zahraničí trhy. Řada evropských automobilek tak v posledních týdnech zhoršuje finanční výhled na letošní rok.
Podle italského ministra průmyslu Adolfa Ursa také zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala EU v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026. Urso věří, že předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová vzhledem k hrozícímu nebezpečí ztráty pracovních míst tento proces urychlí.
Výběr automobilek, které mají problémy související s přechodem na elektromobilitu (do roku 2035 zanikne v německém automobilovém průmyslu kvůli přechodu na elektromobilitu dalších 140.000 pracovních míst, vyplývá z analýzy institutu Prognos, kterou dnes představil německý svaz automobilového průmyslu VDA):
Renault
- Šéf automobilky Renault Luca de Meo v září varoval, že kvůli zpomalení poptávky po elektromobilech většina výrobců nebude od příštího roku schopna splnit přísnější pravidla emisí CO2. Podle něj firmám hrozí pokuty 12 miliard eur, pokud nesplní emisní limity. Ke splnění limitů by Renault potřeboval, aby elektromobily měly zhruba 20procentní podíl na jeho celkových prodejích, zatím však činí zhruba 12 procent prodejů značky v Evropě. Renault však patří ke klíčovým hráčům v oblasti hybridních modelů, mezi letošním lednem až srpnem se jejich prodej zvýšil o 55 procent a v segmentu hybridů je na druhém místě v Evropě za japonskou Toyotou.
Stellantis
- Čtvrtý největší výrobce aut na světě, skupina Stellantis, která zahrnuje mimo jiné italské značky Fiat, Alfa Romeo a Maserati, je s velkým náskokem největším výrobcem automobilů v Itálii. V prvních třech čtvrtletích letošního roku se však výroba v šesti italských továrnách Stellantisu podle odborů meziročně snížila o 41 procent na 387.600 vozů, což vyvolalo obavy z rušení pracovních míst. Stellantis pokles výroby zdůvodňuje slabou poptávkou po elektromobilech, sílící konkurencí z Číny a vysokými náklady na energie. Automobilka Stellantis má také například problémy ve Spojených státech, protože u svých vozů nasadila příliš vysoké ceny.
- Stellantis se kvůli přetrvávající slabé poptávce také rozhodla o několik týdnů prodloužit přerušení výroby elektromobilů Fiat 500. Společnost Stellantis výrobu pozastavila od 13. září. Původně měla tato odstávka trvat do 11. října, později ji však firma prodloužila až do 1. listopadu. Odborům v této souvislosti sdělila, že evropský trh s elektromobily je teď "v hlubokých problémech".
Volkswagen
- Volkswagen má po letech expanze nejširší tovární zázemí v regionu. Před dvěma lety zveřejnil plány na výstavbu nového závodu na elektromobily v Německu a svoji snahu o elektrifikaci označil za největší v tomto odvětví. Projekt závodu však loni odložil, protože prodej začal zpomalovat. Před dvěma měsíci Volkswagen oznámil, že možná bude muset zavřít závod v Bruselu, a to kvůli slabé poptávce po elektromobilu Audi Q8 e-tron, který tam vyrábí.
- Automobilka Volkswagen, která je největší v Evropě, před nedávnem avizovala, že zvažuje, že poprvé ve své 87leté historii přikročí k uzavírání továren v Německu. VW v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025. Volkswagen v pondělí oznámil, že plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako Škoda, Seat a Audi.
Volvo
- Společnost Volvo Cars vlastněná čínskou společností Geely Holdings začátkem září oznámila, že zrušila plán, v rámci kterého chtěla od roku 2030 nabízet zákazníkům pouze elektromobily. Místo toho hodlá mít v nabídce i hybridní vozy a jejím cílem nově je, aby do roku 2030 bylo 90 až 100 procent jejích prodaných vozů plně elektrických nebo plug-in hybridních modelů, které jsou nabíjené ze zásuvky, ale mají i spalovací motor pro případ, že by se baterie vybila. Reaguje tak na měnící se podmínky na trhu a požadavky zákazníků. Předchozí cíl z roku 2021 počítal s tím, že v roce 2025 se budou elektromobily podílet na prodeji nejméně polovinou a zbytek budou tvořit hybridy.
Ostatní
- Na slabý růst prodejů elektromobilů reagovala také americká automobilka Ford, která v srpnu zrušila plány na výrobu elektrického SUV a také odložila zahájení výroby nové generace dodávkových vozů s plně elektrickým pohonem v továrně, kterou nyní staví ve státě Tennessee. Rovněž největší americká automobilka General Motors (GM) nedávno snížila odhad letošní výroby elektromobilů na 200.000 až 250.000 vozů, zatímco do té doby počítala s výrobou až 300.000 elektromobilů. Největší výrobce aut na světě, japonská Toyota, je v přístupu k elektromobilům opatrnější než ostatní výrobci. Automobilka nadále výrazně sází na hybridy a zvyšuje počet svých modelů.