Škoda Auto očekává, že podíl elektromobilů na výrobě letos přesáhne devět pct
Automobilka Škoda Auto očekává, že podíl čistě elektrických vozů na celkové výrobě automobilky v Evropské unii, tedy v závodech v Česku a na Slovensku, se letos zvýší na víc než devět procent. V letech 2019 až 2023 tvořily čistě elektrické vozy 5,9 procenta celkové výroby. ČTK to řekl vedoucí komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera. Před pěti lety představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu, takzvaný Green Deal. Cílem této strategie na ochranu klimatu je dosáhnout v Evropě do roku 2050 takzvané klimatické neutrality.
Přestavba linky, na které se od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábí první plně elektrický model Škoda Enyaq, vyšla na 32 milionů eur (podle tehdejšího přepočtu zhruba 837 milionů Kč). Jednalo se o první linku celého koncernu Volkswagen umožňující paralelní výrobu spalovacích a elektrických aut.
Celkové náklady, které společnost vynaložila na změny ve výrobě související se Zelenou dohodou, podle Kotery nelze vyčíslit. "Green Deal a z něj vyplývající legislativa zasahuje do téměř všech činností naší společnosti. Snažíme se předvídat všechny dopady, včetně budoucí regulace, abychom byli včas připraveni. Z těchto důvodu nelze náklady vyčíslit," uvedl.
Za současným zpomalením prodeje elektromobilů podle automobilky stojí řada faktorů. Zejména chybějící dobíjecí infrastruktura a v některých zemích chybějící, nedostatečné a obtížně předvídatelná daňová nebo dotační podpora nákupu elektrických vozů.
"Ve stejnou chvíli vnímáme zvyšující se konkurenci mimoevropských výrobců. Proto potřebujeme alokovat všechny dostupné finanční prostředky do vývoje našich produktů. To je důvod, proč se s velkými obavami díváme na hrozbu potenciálních pokut za CO2 flotilové emise. Odčerpaly by omezené finanční prostředky a zhoršily naši konkurenceschopnost," doplnil Kotera. Legislativa by podle automobilky měla zahrnovat i možnosti, které pomohou splnit přísné cíle dohody bez ohrožení konkurenceschopnosti.
Postupné naplňování Zelené dohody, která má za cíl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů, se podle automobilky daří. "Vidíme ale z praxe, že snižování emisí způsobuje deindustrializaci a přesouvání podniků do třetích zemí. To by nemělo být dopadem ambiciózního plánu," upozornil Kotera.
Největší česká automobilka vyrobila letos do konce října 763.685 osobních automobilů, z toho 80.655 elektromobilů a plug-in hybridů. Enyaq byl na českém trhu za letošních prvních deset měsíců druhým nejprodávanějším elektromobilem, prodalo se 1203 vozů. Škoda letos v říjnu představila svůj druhý elektrický model, a to kompaktní SUV Elroq. K prvním zákazníkům by se měl dostat v prvním čtvrtletí příštího roku.