Unikátní směsi trav a kvetoucích bylin pro města odolávají i extrémním podmínkám
Stále zelené kolejové a dálniční pásy i násypky, kvetoucí byliny v suchých
městských zákoutích. Nové unikátní směsi odolných rostlin, prosperujících i v
extrémních podmínkách městského provozu a husté zástavby vyvinuli odborníci z
Výzkumného ústavu rostlinné výroby, v.v.i (VÚRV) ve spolupráci s firmami OSEVA
PRO Výzkum a vývoj s.r.o. Zubří, Zemědělský výzkum s.r.o. Troubsko a Seed
Service s.r.o. Vysoké Mýto. Aplikačním partnerem projektu byl Dopravní podnik
hl. m. Prahy, a. s.
https://www.enviweb.cz/129424
Stále zelené kolejové a dálniční pásy i násypky, kvetoucí byliny v suchých městských zákoutích. Nové unikátní směsi odolných rostlin, prosperujících i v extrémních podmínkách městského provozu a husté zástavby vyvinuli odborníci z Výzkumného ústavu rostlinné výroby, v.v.i (VÚRV) ve spolupráci s firmami OSEVA PRO Výzkum a vývoj s.r.o. Zubří, Zemědělský výzkum s.r.o. Troubsko a Seed Service s.r.o. Vysoké Mýto. Aplikačním partnerem projektu byl Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Speciální travní koberce a květnaté porosty partneři testovali v pilotním projektu v pražských tramvajových kolejištích a na točnách. Vědecké experimenty v rámci projektu ,,Genofondy pro město a krajinu" přinesly zajímavé výsledky, které letos již pronikly na trh. Jsou tedy dostupné všem městům a obcím.
,,Jako užitné vzory jsou dnes, na konci projektu, právně chráněny tři osivové směsi určené pro městská stanoviště, která devastuje vliv sucha, dopravního provozu, zasolení půdy či zastínění nebo se mohou využít pro poškozené plochy určené k rekultivaci. Testovali jsme je v metropolitním kolejovém provozu, kdy v létě teplota v kolejišti stoupá i k 60 °C, navíc jsou pod horkým výdechem od motorů tramvají. Ozelenit jimi ale samozřejmě lze jakékoliv místo v jakémkoliv městě či obci, v průmyslových areálech i venkovní krajině vystavené nepříznivým klimatickým podmínkám," sdělila Ing. Petra Hlásná Čepková, Ph.D., zástupce koordinátora projektu z VÚRV Praha. ,,Během výzkumu jsme získali řadu důležitých poznatků. Naším cílem bylo nejen vylepšit estetiku veřejného prostoru, ale také zlepšit jeho mikroklima, snížit tepelnou zátěž a prašnost a napomoci vsakování dešťové vody. Výsadba speciálních směsí má pro uživatele i pozitivní ekonomický dopad, pásy nízce rostoucích a odolných suchomilných druhů rostlin s vysokou životností vyžadují menší počet sečí a snižují se i náklady na závlahu," dodala.
Rostliny pro složení směsí vybírali odborníci z tuzemských materiálů, aby se zabránilo zavlékání cizího genofondu. Využili výsledky třicetileté expediční činnosti v naší zemi. Celkem vybrali pro testování 51 genotypů trav, z toho 21 domácích odrůd a 31 planých genotypů ze sběrů, 13 odrůd jetelovin a 30 druhů bylin získaných ze sběrů a od tuzemských firem. Jednotlivé genotypy byly testovány v klimaboxech na odolnost extrémním podmínkám - vysokým teplotám, suchu a zasolení.
Během testování zaznamenávala počasí čidla umístěná v půdě. Meteorologické údaje byly použity do statistického zpracování botanického monitorování. ,,Podle výsledků botanického monitoringu jsme nahrazovali méně odolné druhy jinými. Upravovali jsme i poměry travin, jetelovin a bylin tak, aby dominantní rostliny neutlačovaly zbylé. Květnaté směsi na tramvajových točnách se osvědčily a líbily se i kolemjdoucím. Výsledné tři směsi chráněné užitnými vzory obsahují nakonec 21, 27 a 32 různých rostlin, například kostřavu drsnolistou, kostřavu červenou, lipnici luční, štírovník růžkatý, tolici dětelovou, ale také řebříček obecný nebo třeba mateřídoušku vejčitou," dal nahlédnout pod pokličku výzkumu Ing. Vojtěch Holubec, CSc. koordinátor projektu z Genové banky VÚRV.
Ve směsích jsou využity i novošlechtěné odrůdy. Odborníci firmy OSEVA výzkum a vývoj s.r.o. v Zubří přihlásili jako nové odrůdy travin sveřep vzpřímený a bojínek tuhý.
Tato firma se také podílí na uvedení výsledků výzkumu na trh. Odolné travní a květnaté koberce jsou tak dostupné již všem obcím, městům a dalším zájemcům. V tomto roce již OSEVA dodala osivo pro travní koberce v délce 25 m2 a prodala první Speciální osivové směsi pro ozeleňování tramvajových tratí naosluněných stanovištích.
,,Vzhledem ke globálním potřebám ochrany životního prostředí a rozšíření travnatých kolejišť na evropském kontinentě mají tyto nové unikátní směsi také významný exportní potenciál," podotkl Vojtěch Holubec.
Sdílet článek na sociálních sítích