Projekt Smart Food II má děti naučit, jak omezit plýtvání potravinami
Naučit děti omezit plýtvání jídlem i zacházet s potravinovým odpadem je cílem vzdělávacího projektu Smart Food II. Žákům má přiblížit, co se s potravinami děje od produkce na farmě po jejich spotřebu. Nové výukové materiály mají dětem ukázat, jak mohou změny v jejich každodenním životě přispět k omezení plýtvání potravinami i ke snížení dopadů domácnosti na životní prostředí. Jde o pokračování projektu Smart Food, který děti učí, jak správně s potravinami zacházet. ČTK o tom informovala mediální zástupkyně projektu Šárka Mrázová.
Projekt Smart Food II se nyní testuje ve vybraných školách, jeho hlavním cílem je inspirovat žáky k odpovědnějšímu zacházení s jídlem. Zároveň jim má podle zástupců projektu zprostředkovat informace o tom, jak snížit tvorbu emisí skleníkových plynů ve školách i domácnostech. Spolupracuje na něm Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy (UK) v Praze a Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity v Brně.
Každý Čech ročně vyhodí 91 kilogramů potravin, v celé zemi je to 1,9 milionu tun ročně, vyplývá z dat ministerstva životního prostředí. V Evropě vzniká největší množství potravinového odpadu v domácnostech, na plýtvání jídlem se podílí z 53 procent. Potravinový odpad představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého a metanu.
"Projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí," řekl Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. Součástí výukových materiálů jsou nově i videa, které mohou zájemci najít na webu projektu.
Interaktivní digitální materiály mohou žáci využívat ve školách i doma. Rodinné aktivity podle zástupců projektu zahrnují například společné plánování jídel, tvorbu seznamů potravin pro nákup nebo sledování množství vyhozeného jídla. "Díky tomu, že děti do vzdělávacího procesu vtahují i rodiče, mohou si společně s dětmi osvojit zásady udržitelného chování a případně rozvinout své dovednosti při nakládání s potravinami," řekla spoluautorka projektu Smart Food Lucie Veselá z Mendelovy univerzity v Brně.
Podle pilotního hodnocení první fáze projektu Smart Food vzrostly znalosti žáků třetích až pátých tříd o správném zacházení s jídlem až o 40 procent. Ke zlepšení přispěla také digitální interaktivní forma výuky, která žáky více motivovala a zlepšila jejich zapojení do výuky, vyplývá z výsledků. Knihy z první fáze projektu jsou nyní dostupné na webu. Další tři knihy, které projekt rozšiřují v druhé fázi, budou podle Veselé dostupné po jejich otestování a zapracování případných nedostatků v létě 2025.