Metrostav v Norsku hloubí podzemní dutinu za téměř miliardu korun
Dceřiná společnost Metrostavu Norge razí v Norsku podzemní objekt k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku letošního srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Kaverny budou sloužit těžební společnosti Boliden. Metrostav o tom informoval v tiskové zprávě. Mluvčí společnosti Radim Mana ČTK řekl, že cena zakázky je téměř miliarda českých korun.
Rozměry budoucích kaveren dosáhnou podle tiskové zprávy 65 metrů na výšku, 30 metrů na šířku a 250 metrů na délku. Půjde tak o 400.000 metrů krychlových otevřeného prostoru nepravidelného tvaru a několikanásobně bude převyšovat objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v Česku. Stavbaři budou muset v Norsku vytěžit 900.000 metrů krychlových horniny.
"Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky takzvanému nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem," řekl vedoucí projektu Anton Vido.
Myšlenka vybudovat úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50.000 metrů krychlových a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.
Při stavebních pracích by měli dělníci vybudovat také tři přístupové tunely a jednu menší kavernu o objemu 22.700 metrů krychlových, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách. V současnosti je hotová zhruba desetina.
Metrostav Norge v Norsku dále staví silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části země. Nový úsek E8 o délce deset kilometrů bude stát v přepočtu 4,5 miliardy korun a pro dceru Metrostavu znamená dosud největší zakázku. Dokončená by měla být v roce 2027.
Čistý zisk skupiny Metrostav loni meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Zvýšily se také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, a to meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Skupinu Metrostav tvoří 75 firem působících ve stavebnictví a developmentu a službách spojených s těmito odvětvími. Kromě akciové společnosti Metrostav a norské Norge to je například stavební firma Subterra nebo společnost Metrostav Development.