Ministr Vlček v Bruselu apeloval na záchranu evropského automobilového průmyslu
Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček se dnes vůbec poprvé ve funkci zúčastnil jednání Rady EU ve formátu ministrů odpovědných za konkurenceschopnost, aby otevřel zásadní téma týkající se problémů evropského automobilového průmyslu.
,,Evropská unie si v oblasti automobilového průmyslu stanovila ambiciózní cíle, jak ale upozorňuje Draghiho zpráva, jejíž doporučení jsme dnes také projednávali, ceny energií, narušení dodavatelského řetězce a silná globální konkurence ohrožují konkurenceschopnost evropských automobilek," uvedl Vlček. Ten na dnešní Radě EU spolu se svým italským protějškem Adolfem Ursem vyzval, aby Evropská unie urychlila hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.
Dalším bodem společného česko-italského návrhu je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025. ,,Přechod na čistou mobilitu je celosvětovým trendem, kterému se přizpůsobují i evropské automobilky. Je ale potřeba dát evropskému automobilovému průmyslu více času k adaptaci na nové trendy, abychom neohrozili jeho konkurenceschopnost na globálním trhu. Na Radě jsem dnes proto apeloval, že je nezbytné přijmout taková opatření, která sankcionování automobilek přizpůsobí tržní realitě. Pokud by nyní Evropa trvala na uplatňování vysokých pokut, vážně bychom omezili jejich schopnost investovat do inovací a vývoje," říká v této souvislosti ministr Vlček a zdůrazňuje, že Evropská unie musí jednat hned, aby zachránila svůj průmysl a udržela konkurenceschopnost v automobilovém odvětví.
Ministr apeloval také na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze třetích zemí a vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu. ,,Nebojím se říct, že se do Česka vracím po velmi úspěšném jednání, kdy se nám aktivně podařilo na evropské půdě otevřít důležitou debatu, která se dotýká i zájmů českého průmyslu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti. K našemu bodu se v rámci diskuse vyjádřila dvacítka států. Jsme připraveni v řešení problémů evropského automobilového průmyslu pokračovat nejen s členskými státy, ale i Komisí a Evropským parlamentem, kde již v tomto tématu spolupracuji s některými českými europoslanci," deklaroval Vlček.
,,Představením společné iniciativy ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem jsme završili první část aktivit pro zachování konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Evropská komise již nemůže znepokojující situaci v sektoru ignorovat a musí přijmout rychlé kroky k ochraně tisíců pracovních míst, která jsou ohrožena poklesem prodeje elektromobilů," dodává ministr dopravy Martin Kupka, který na iniciativu naváže při jednání ministrů odpovědných za dopravu dne 5. prosince.
Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 % exportu České republiky a 9 % jejího HDP. Automobilový průmysl je zásadní také pro evropskou ekonomiku, zaměstnává více než 13 milionů lidí a podílí se na 6,8 % celkové zaměstnanosti v EU.