Nová éra obalů: Jak AI a udržitelnost mění pravidla hry
Obalový průmysl vstupuje do zásadní etapy: AI, udržitelnost i samotná atraktivita obalu budou hrát klíčovou roli v boji o zákazníka. Společnost THIMM ukazuje, že papír nemusí být pouze ekologická alternativa k plastům, ale i nositel chytrých funkcí a příběhu značky. Jaké trendy přinese rok 2025 a co znamenají pro výrobce, retail i samotné spotřebitele?
Vývoj obalových materiálů kopíruje celospolečenské a technologické trendy. Zažíváme obrovský boom AI a čím dál více firem se ve svém podnikání soustředí na udržitelnost. V obalovém průmyslu je však klíčové zaujmout koncového spotřebitele, jehož nároky se neustále mění. Klade se tak více a více důraz na kreativitu a funkčnost výsledného obalu.
Obaly šetrné k přírodě
Obaly totiž tvoří 50 % veškerého odpadu v komunálním odpadovém toku. Celosvětová roční produkce plastů je v řádech desítek až stovek milionů tun a tvoří významnou část odpadu, který se jen tak nerozloží. Roste tak důraz na použití ekologičtějších materiálů a přechod k papíru. ,,Očekáváme, že se tento trend bude nadále zrychlovat s ohledem na postupná omezení jednorázových plastů a rostoucí poptávku spotřebitelů. Jde jistě o mnohem ekologičtější volbu. Papír je možné několikrát recyklovat a znovu použít než pozbyde své životnosti, navíc se rozkládá rychleji než plast. Není však nyní pravděpodobné, že by obaly z papíru zaujaly větší podíl na trhu než plasty, byť se k tomuto řešení uchyluje čím dál více oblastí, kde dříve dominoval jiný materiál," říká Martin Hejl, jednatel české společnosti THIMM.
Odhaduje se, že pouze asi 20 % nebo méně z celkové produkce obalů z vlnité lepenky skončí jako odpad na skládkách. U plastů se jedná o více než 60 %. Vlnitá lepenka je tak díky své vysoké míře recyklace mnohem šetrnější k přírodě.
Integrace AI do obalových procesů
Žijeme v době moderních technologií a umělé inteligence, která se významně propisuje do výrobních procesů. Slova jako automatizace a digitalizace nám již nejsou cizí. Automatizované systémy dokáží balit, etiketovat a paletizovat výrobky mnohem rychleji než manuální metody, čímž se zkracují výrobní časy a náklady. Systémy s umělou inteligencí potom monitorují výrobní linky v reálném čase a identifikují nesrovnalosti nebo vady ještě předtím, než opustí výrobní závod. Bude je však třeba více zapojit také v logistice, administrativě a při nakládání s odpady. ,,Firmy si nejmodernější technologie brzy osvojí natolik, že začnou tvořit své vlastní adaptace. V THIMMu již delší dobu pracujeme s konceptem nám vlastním - Internet of Packs, který je obdobou Internetu věcí a dává našim krabicím životopis. Po načtení QR kódu je jasně vidět, čím vším krabice prošla v rámci výroby a kam má doputovat," říká Hejl a dodává: ,,Letos dojde také ke zkvalitnění technologie digitálního tisku, který bude opět o něco rychlejší a efektivnější," říká.
Chytré a flexibilní obaly
S tím souvisí nastupující trend chytrých a flexibilních obalů, které spotřebiteli umožní rychlý přístup k podrobným informacím o výrobku - původ surovin, výrobní procesy, jak výrobek použít a dopad na životní prostředí. Primárně k tomu slouží QR kódy, objevují se však také NFC tagy a rozšířená realita.
Postupně navíc roste tlak ze strany EU na flexibilitu obalů a co nejmenší obsah vzduchu uvnitř. Musí být lehké, snadno otevíratelné, stále však chránit výrobek. Do toho musí korespondovat s vizí značky a podporovat prodej, zaujmout mezi ostatními produkty. Už to není pouze o ochraně výrobku uvnitř. Obal prodává a je součástí zákaznického zážitku, měl by tak zaujmout a nejlépe také plnit zábavnou funkci. Spotřebitel by jej neměl zkrátka hned vyhodit, ale využít, ať už jako dekoraci či cokoliv jiného.
Retail-Display-Ready obaly
E-commerce sekce rok od roku roste a zvyšují se tak nároky na obalová řešení, která by měla být co nejsnadnější, zároveň však stále originální. Tyto inovativní návrhy integrují sekundární obaly s maloobchodní funkcí, což umožňuje hladký přechod z přepravy přímo na prodejní plochu bez nutnosti zdlouhavého vybalování nebo montáže. Prodejcům tak šetří čas a úsilí, zatímco spotřebitelé ocení okamžitý vizuální dojem.
Tento přístup představuje nejen praktické, ale i marketingově účinné řešení. Obaly zdobené výraznými designy, logy a sděleními pomáhají produktům vyniknout na přeplněných regálech obchodů. Technologie, jako jsou chytré obaly a pokročilé balicí stroje, navíc posouvají obalový průmysl k vyšší funkčnosti a lepšímu propojení fyzického i digitálního zážitku. Tento trend přináší pohodlí maloobchodníkům, podporuje zapojení zákazníků a nastavuje nový standard v oblasti balení.