Strategický dialog o budoucnosti evropského automobilového průmyslu zahájen
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen svolala klíčové představitele průmyslu, sociální partnery a další zainteresované subjekty k zahájení strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu. Cílem dialogu je nalézt řešení pro zásadní výzvy, kterým sektor čelí, a zajistit jeho dlouhodobou konkurenceschopnost a udržitelnost. Výsledkem tohoto procesu bude Akční plán, který Komise představí 5. března.
Evropský automobilový průmysl zaměstnává více než 13 milionů lidí a přispívá přibližně jedním bilionem eur k HDP EU. Byla vymezena čtyři klíčová témata, na která se zaměří příslušní komisaři: čistá transformace (Hoekstra), průmyslový hodnotový řetězec (Séjourné), technologické a digitální inovace (Virkkunen) a dovednosti a sociální otázky (Mînzatu).
Komise se deklaruje, že se snaží získat co nejvíce podnětů k nastavení efektivního regulačního rámce, podpory inovací a zajištění rovných podmínek na mezinárodním trhu. Strategický dialog přivítal i ministr dopravy, Martin Kupka, který vyjádřil politování nad tím, že se dnešního jednání nezúčastnily středoevropské automobilky. Současně pozval eurokomisaře Apostolose Tzitzikostase k návštěvě Prahy a českých výrobců, aby Česko mohlo aktivně přispět k tvorbě akčního plánu. Zdůraznil, že současný systém sankcí musí být upraven a rozložen do pěti let, aby evropské automobilky měly reálnou šanci dohnat technologický náskok konkurence. Klíčovým faktorem je podle něj snížení cen energií a podpora technologických inovací, nikoliv striktní dodržování dosavadních limitů.
Celý proces bude úzce koordinován s Radou a Evropským parlamentem, kteří budou pravidelně informováni a zapojeni do jednání.