Studie: Elektrizace železnice v ČR zaostává za průměrem EU, je třeba ji zrychlit
Česko zatím elektrifikovalo přibližně třetinu tratí, evropský průměr činí 57 procent. ČR tak výrazně zaostává za zeměmi Evropské unie. Vyplývá to ze studie, kterou ve spolupráci s Asociací podniků českého železničního průmyslu ACRI loni v červenci vypracovala Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze. Nižší procento elektrifikovaných tratí v ČR je ovlivněno velkou hustotou železniční sítě s výrazným podílem lokálek, řekl ČTK v reakci mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
Podle studie je potřeba v elektrifikaci postupovat rychleji, nejvhodnějším řešením je takzvaná prostá elektrizace. Spočívá v doplnění trakčních sloupů, natažení troleje a výstavbě zařízení pro provoz elektrických vlaků. Nezahrnuje finančně náročné úpravy tratí, které by vyžadovaly dlouhou přípravu. Cílem studie bylo posouzení aktuálního stavu elektrizace tratí v ČR a formulace nejlepšího řešení rychlého přechodu zejména dálkové železniční dopravy na bezemisní technologie pohonu.
"Železniční doprava udělala za poslední období v České republice obrovský skok z hlediska inovací a kvality poskytovaných služeb. Ale právě elektrizace tratí je jednou z mála oblastí, kde česká železnice stále zaostává za evropským průměrem," uvedla generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Postup ČR při elektrizaci je přitom podle asociace pro dopravce zásadní pro rozhodování o nákupech nových vozidel, které pořizují na dalších 30 let.
SŽ podle Gavendy aktuálně připravuje projekty desítky staveb prosté elektrizace a dvě desítky staveb, kde je elektrizace tratí spojená s jejich kompletní modernizací. Termíny realizace SŽ koordinuje s dopravci a objednateli dopravy v souvislosti s obměnou vozidlového parku, dodal mluvčí.
Českou železniční síť tvoří téměř 9500 kilometrů hlavních tratí. Mezi lety 2011 a 2020 bylo v ČR elektrizováno 28 kilometrů tratí, průměrně tedy 2,8 kilometru ročně. Tímto tempem by se ČR při elektrizaci tratí dostalo na polovinu tratí v polovině 26. století, uvedla asociace.
"Tempo elektrizace se vztahuje k již poměrně vzdálené minulosti, elektrizovaných úseků mezitím přibývá," uvedl Gavenda. V posledních letech podle něj SŽ elektrizovala téměř 60 kilometrů regionální trati Olomouc - Uničov - Šumperk. "Naposled v prosinci byla zprovozněna dvacetikilometrová elektrizovaná trať mezi Brnem a Zastávkou u Brna," doplnil.
"Prostá elektrizace tratí je nejvhodnějším řešením, jak se co nejdříve a v souladu s Dopravní politikou státu a Strategií udržitelné mobility přiblížit k ideálu efektivní železniční dopravy. Zahraniční zkušenosti potvrzují, že lze tímto způsobem tratě elektrizovat prakticky za provozu a velmi rychle," řekl ČTK výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec.
Nejrychlejší elektrizaci podle studie potřebuje zejména 15 tratí. Za největší prioritu studie označila například linky Praha - České Budějovice - Rakousko/Český Krumlov, Praha - Hradec Králové - Trutnov, Brno - Olomouc - Šumperk, Pardubice - Liberec, Praha - Rakovník nebo Kolín - Rumburk.