Příčinou zvýšené imisní zátěže Plzně je především silniční doprava
Vyplývá to z dokumentu, který si nechala zpracovat plzeňská radnice na základě
výsledků měření, které v uplynulých letech ukazovaly opakované překračování
platných imisních limitů. Na území města, kde byla v období let 2004 až 2006
alespoň jednou vyhlášena zhoršená kvalita ovzduší žije přibližně 103 tisíce
Plzeňanů. Limity přesáhly některé druhy znečišťujících částic, aromatických
uhlovodíků a ojediněle i oxidu dusičitého. „Zpracování Programu ke zlepšení
kvality ovzduší města Plzně mělo analyzovat příčiny překračování limitů a
současně navrhnout opatření k nápravě a k následnému udržení kvality ovzduší na
vyhovující úrovni,“ uvedl náměstek pro životní prostředí Petr Náhlík. Podle něj
se daly výsledky analýzy předpokládat. Alespoň co se týká největšího
znečišťovatele, kterým je doprava. „Zvyšující se emise ze silniční automobilové
dopravy jsou přímo úměrné rozvoji dopravního výkonu na území města,“ řekl
náměstek. Navrhovaná opatření směřují k omezení individuální automobilové
dopravy, vyvedení části tranzitní dopravy z Plzně nebo ke zvýšení plynulosti
dopravy, která ve městě zůstává. Rozšířit by se měla i nabídka připojení na
centrální zásobování teplem, aby se minimalizovalo lokální vytápění tuhým
palivem. Tam, kde to bude technicky nebo ekonomicky neschůdné, by mělo být
optimálním řešením vytápění zemním plynem. „Na doporučená opatření musí navázat
realizační plán, který detailně popíše konkrétní akce včetně očekávaných
finančních nákladů. Pokud bychom ta opatření nerealizovali, mohly by nastat
problémy se stanovenými požadavky platné legislativy v oblasti kvality ovzduší,“
sdělil náměstek Náhlík
Vyplývá to z dokumentu, který si nechala zpracovat plzeňská radnice na základě výsledků měření, které v uplynulých letech ukazovaly opakované překračování platných imisních limitů. Na území města, kde byla v období let 2004 až 2006 alespoň jednou vyhlášena zhoršená kvalita ovzduší žije přibližně 103 tisíce Plzeňanů. Limity přesáhly některé druhy znečišťujících částic, aromatických uhlovodíků a ojediněle i oxidu dusičitého. „Zpracování Programu ke zlepšení kvality ovzduší města Plzně mělo analyzovat příčiny překračování limitů a současně navrhnout opatření k nápravě a k následnému udržení kvality ovzduší na vyhovující úrovni,“ uvedl náměstek pro životní prostředí Petr Náhlík. Podle něj se daly výsledky analýzy předpokládat. Alespoň co se týká největšího znečišťovatele, kterým je doprava. „Zvyšující se emise ze silniční automobilové dopravy jsou přímo úměrné rozvoji dopravního výkonu na území města,“ řekl náměstek. Navrhovaná opatření směřují k omezení individuální automobilové dopravy, vyvedení části tranzitní dopravy z Plzně nebo ke zvýšení plynulosti dopravy, která ve městě zůstává. Rozšířit by se měla i nabídka připojení na centrální zásobování teplem, aby se minimalizovalo lokální vytápění tuhým palivem. Tam, kde to bude technicky nebo ekonomicky neschůdné, by mělo být optimálním řešením vytápění zemním plynem. „Na doporučená opatření musí navázat realizační plán, který detailně popíše konkrétní akce včetně očekávaných finančních nákladů. Pokud bychom ta opatření nerealizovali, mohly by nastat problémy se stanovenými požadavky platné legislativy v oblasti kvality ovzduší,“ sdělil náměstek Náhlík