Pneumatiky to zkouší jako ledničky
Marketing pneumatik stojí především na B2B komunikaci. Michelin to nyní zkouší jinak, snaží se oslovit koncové zákazníky.
Pneumatiky to zkouší jako ledničky
Michelin zkouší zavést nový marketingový koncept, kterým by rád oslovil především koncové zákazníky. Cílem akce je dohodnout se s ostatními výrobci a s Evropskou komisí na tom, aby pneumatiky byly označovány jakýmsi "ekologickým indexem", který je modifikací již zavedeného označování ledniček a praček podle spotřeby. Výrobcům elektra se podařilo během několika let zákazníky "naučit" se podle tzv. energetických štítků orientovat a dnes už zákazníci chtějí vesměs pouze velké elektrospotřebiče s označením A nebo A .
U pneumatik vede B2B
Pneumatiky, které šetří nějaké deci paliva na sto kilometrů, které jsou méně hlučné, déle vydrží apod., má v nabídce snad každý z gumárenských gigantů. Hlavní roli v komunikaci v tomto segmentu ale hraje tzv. prvomontáž v automobilkách. Zhruba 60 procent majitelů nových vozů, kteří si pořizují pneumatiky, si totiž kupuje stejnou značku a typ pneumatik, jaké měli na autě namontované už z továrny.
Retail ale čeká
Zbývá však značná část zákazníků, kteří se v tomto segmentu rozhodují podle ceny, testů a dle doporučení odborníka, který je většinou majitel nebo zaměstnanec pneuservisu, tedy opět B2B partner výrobců. Je otázkou, jestli se Michelinu jeho iniciativu po-daří dotáhnout do konce a jestli budou mít zákazníci o "eko-pneumatiky" zájem. "Podle mého názoru je na českém trhu zatím úkolem vysvětlit zákazníkům, že je rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami," říká obchodní ředitel české-ho zastoupení Goodyearu Richard Srbecký a pokračuje: "Už v roce 2000 jsme na trh uvedli 'ekologické pneumatiky', které byly lehčí a tišší a na jejich výrobu bylo potřeba méně gumy. Velký zájem o ně však zákaz-níci neměli, stejně jako o pneumatiky z ekologicky zpracované kukuřice." Podle Richarda Srbeckého je zavádění takovýchto inovací záležitostí především automobilek, na které tlačí Evropská komise a ony pak určují výrobcům své požadavky.
AUTOR: Pavel Vlček