První hypermarket, který je díky vlastním kogeneračním jednotkám nezávislý na dodávkách energie otevře 10. února v Jaroměři Tesco. Náklady na stavbu ekologického hypermarketu jsou zhruba o třetinu vyšší než u klasických obchodů, vedení Teska ale věří, že se vyplatí. Žádný jiný obchodní řetězec tu dosud nic podobného nepostavil.
Tesco v Jaroměři otevře první energeticky soběstačný hypermarket
"Atypická dřevěná stavba hypermarketu v Jaroměři je prvním ekologicky šetrným hypermarketem s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě," uvedlo v tiskové zprávě Tesco. Energetickou soběstačnost budovy zajišťují dvě kogenerační jednotky, které produkují dostatek energie pro veškerý provoz hypermarketu. "Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej, ze kterého jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu," řekl novinářům ředitel stavebního oddělení Tesco Stores ČR Miroslav Friml.
Sluneční světlo a dešťová voda
Na šikmých světlících střechy hypermarketu v Jaroměři jsou nainstalovány solární kolektory, které jsou spolu s kogeneračními jednotkami napojeny na absorpční výměník, který slouží pro přeměnu teplé vody na chladnou, která je pak zdrojem chladu pro zařízení hypermarketu. "K úsporám energie dochází i díky dalším opatřením. Ve střeše jsou umístěny světlíky umožňující přirozené osvětlení prodejní plochy. Díky jejich severnímu nasměrování však nedochází v letním období k nežádoucímu přehřívání objektu," podotkla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.
Osvětlení prodejní plochy v novém hypermarketu lze regulovat podle intenzity denního světla. Dešťová voda bude zachytávána v akumulační nádrži a použita na splachování toalet, mytí podlah či zalévání zeleně. "Převratnou novinkou, kterou v blízké budoucnosti Tesco představí se společností ČEZ, je dobíjecí zařízení pro elektromobily, které bude umístěno přímo na parkovišti hypermarketu," uvedla Karasová.
Šetřit energií se vyplácí
Obchodní řetězce v poslední době nejen v Česku více investují do nových technologií, s jejichž pomocí snižují energetickou náročnost velkoplošných prodejen. Ceny energií totiž výrazně rostou, takže výdaje na vytápění či zásobování obchodů elektrickou energií hrají stále důležitější roli v nákladech řetězců, které na druhou stranu bojují o zákazníky nízkými cenami zboží. V prodejnách je proto například regulováno osvětlení či vytápění a obchody jsou vybavovány úspornými chladničkami a mrazničkami.
Společnost Tesco vstoupila na tuzemský trh v roce 1996. Nyní v Česku provozuje celkem 156 obchodů, osmnáct čerpacích stanic a šest obchodních center.