Správa vodních cest hledá způsob financování jezu u Děčína
Státní investorská organizace Ředitelství vodních cest hledá peníze na plánovaný jez u Děčína. Rozpočtové výhledy fondu dopravy totiž s projektem za čtyři miliardy nepočítají, ŘVC by přitom rádo zahájilo stavbu už v roce 2013.
"Zvažujeme několik variant, nejpravděpodobnější se jeví kombinace státního příspěvku, projektu PPP , případně evropských fondů. Související vodní elektrárnu zcela určitě zaplatí soukromý investor," řekl serveru E15.cz šéf ŘVC Miroslav Šefara.
Ministerstvo životního prostředí nyní zpracovává oponentní posudek k dokumentaci vlivu stavby na přírodu (EIA). Situaci komplikuje skutečnost, že vše se děje v režimu mezinárodního posuzování. Z německé strany mohou chodit připomínky až do konce února. Právě v německých Drážďanech zástupci ŘVC v pondělí jez hájili na veřejné schůzi. Definitivní výrok MŽP by správci vodních cest chtěli mít do konce letošního roku.
Příprava stavby se vleče už od roku 1994. Příhraniční úsek Labe je poslední, kde dosud hladinu neudržuje zdymadlo, rejdaři jsou tak zcela závislí na počasí. Právě čeští rejdaři léta po jezu volají. Kvůli nepříznivým podmínkám na dolním Labi už desítky lodí převeleli na zahraniční řeky nebo nechali sešrotovat.
Naopak proti jezu se staví řada českých a německých ekologických organizací. Ty například tvrdí, že pod vzdutou hladinou zmizí nenahraditelné ekosystémy nebo dojde k narušení spodních vod. Právě odpor ekologů stojí za zpožděním projektu, se kterým ale počítá i aktuálně zveřejněná superkoncepce ministra dopravy Víta Bárty.