Petr Zháňal z TNT Post se snaží vyvrátit negativní pohled veřejnosti na directmarketingové a letákové kampaně.
Letáky ani DM lesům neuškodí
Za posledních deset let se významně změnilo zacílení directmarketingových kampaní, forma a obsah. Stejně tak se mění přístup zadavatelů těchto kampaní s ohledem na očekávání a chování cílové skupiny.
Co se nezměnilo, je pohled veřejnosti na directmarketingové a letákové kampaně. Pro mnoho lidí je tento způsob sdělení výrazným pomocníkem při nákupech v supermarketech nebo při výběru dovolené. Pro některé je zase zbytečným zatěžováním jejich poštovních schránek a navíc žijí v představě, jak moc ničíme životní prostředí (zadavatelé a distributoři).
Mezi veřejností převládá názor, že elektronická média významně šetří životní prostředí oproti médiím tiskovým. Produkcí tiskových médií se také údajně zvyšují emise oxidu uhličitého a devastují lesy. Pokusím se vysvětlit, proč se jedná o nesmysl.
Většina stromů, které se kácí, se využívají na dřevo. Z velké části se z takového dřeva vyrábí nábytek, používá se pro další průmyslové zpracování apod. Do továren na výrobu papíru se posílají zejména stromy a větve z prořezů. Tedy takové dřevo, které by v lesích stejně nemohlo zůstat.
Výpočet dopadu direct mailu na životní prostředí, který uvádí společnost Svensk Direktreklam a jehož zdroji jsou The Swedish Forest Industries Federation, PappersKretsen a Swerea IVF, říká, že z nadměrného dřeva se z velké části vyrábí papír, jehož 89 % z celkového množství na světě je recyklováno. Papír může být navíc recyklován až 7x předtím, než se využije jako biopalivo.
Výzkum také přináší srovnání o "škodlivosti životnímu prostředí": direct mail běžného formátu A4 vyprodukuje 1,5 gramů oxidu uhličitého. Ta samá zpráva zaslaná jako e-mail vyprodukuje 13,5krát více oxidu uhličitého! Každý Evropan přitom obdrží okolo 14,3 kg neadresného direct mailu ročně, včetně denního tisku. Emise oxidu uhličitého z těchto tisků se rovnají 37 km ujetým autem anebo výrobě 6 litrů čerstvého mléka.
Z uvedeného výzkumu dále vyplývá, že hodina strávená na internetu má daleko větší dopad na životní prostředí v porovnání s roční distribucí direct mailů do jedné domácnosti.
Nechci nabádat ke zbytečnému plýtvání papírem! Naopak. TNT Post dlouhodobě podporuje recyklaci odpadů a průběžně uvědomuje veřejnost o tom, že třídit odpad (s důrazem na třídění papíru) se vůči našemu životnímu prostředí rozhodně vyplatí. A nejen to! Koncern TNT prostřednictvím svých partnerů a organizací, ve kterých působí, celosvětově přispívá na záchranu lesů a jejich přirozenou obnovu. Přemýšlejme tedy nad tím, kam s direct mailem, když už jsme jeho služeb plně využili!
Ač je TNT Post ditribuční společností, přispívá na záchranu lesů a jejich obnovu, říká ředitel Petr Zháňal.
AUTOR: Petr Zháňal
Petr Zháňal je generálním ředitelem TNT Post CEE.