Město Ostrava se připravuje na využití novely zákona o ochraně ovzduší, kterou Poslanecká sněmovna schválila minulý týden. Primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD) dnes novinářům řekl, že město zadalo zpracování analýz, kde a jak by šlo vytvořit nízkoemisní zóny, kam by během smogu nemohly vjet vybrané typy vozidel.
Ostrava zjišťuje, zda bude moci využít nízkoemisní zóny
"Zjistíme možnosti, jak a pokud vůbec je to možné v Ostravě využít," řekl Kajnar. Město by podle něj mohlo například zpoplatnit vjezd do centra nebo některých oblastí, tak aby to co nejvíce řidičů odradilo. Zároveň by jim ale Ostrava nabídla hromadnou dopravu zdarma. "V okamžiku, kdy Ostrava nabídne nějaký prospěch občanům, když nepojedou autem, tak je to dobrý krok, ale aby to bylo skutečně účinné, tak by to mělo nastat v celém regionu," řekl Kajnar.
Podle něj by bylo ideální, kdyby byla doprava zdarma v celém kraji a finančně pomohl i stát. Pak by snížení počtu aut mohlo ovzduší při inverzních situacích výrazně pomoci. Doprava spolu s průmyslem a lokálními topeništi patří ke zdrojům, které se na znečištění ovzduší podílejí nejvíce.
Bezplatnou přepravu v prostředcích MHD v době smogu schválili zastupitelé Ostravy na konci loňského roku. Dosud ji mohli cestující využívat 22 dní a město za tu dobu uhradilo dopravcům za ztráty na jízdném zhruba 22 milionů korun. "Někdo kritizuje, že je to možná přehnaně drahé, ale já si myslím, že z hlediska toho, že město dává dopravnímu podniku miliardu ročně, těch dvacet milionů už není tolik," uvedl Kajnar. Jeho náměstek pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) řekl, že lidé tuto možnost nevyužívali masivně, ale je to alternativa, jak každý občan může přispět ke zlepšení životního prostředí.
Zavedení dopravy zdarma opakovaně kritizovali zástupci opozice, podle kterých to městu přináší jen výdaje, aniž by opatření skutečně mělo nějaký vliv na zlepšení ovzduší. "Rozhodnutí o bezplatné přepravě bylo politické, nikoli ekologické," řekl Petr Kausta z hnutí Ostravak.
Vlastimil Vyplel