První žadatelé dostanou dotace na farmářské trhy
Prvních 23 žadatelů o dotace na vznik a pořádání farmářských trhů dostane z revolvingového fondu ministerstva životního prostředí dohromady skoro 3,2 milionu korun. Dotace jim umožní pořádat farmářské trhy například v Karlových Varech, Třeboni, Havlíčkově Brodu nebo v Praze 12. Rozhodnutí o dotaci pro prvních 23 žadatelů podepsal v minulých dnech ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS), informovala dnes ČTK jeho mluvčí Michaela Jendeková.
"Snažili jsme se o maximální urychlení celého procesu hodnocení žádostí, které tak trvalo pouze dva týdny," komentoval svoje rozhodnutí Chalupa. První kolo podávání žádostí o dotace skončilo 6. dubna. Hodnotící komise ze 30 obdržených žádostí podpořila 23. Žádosti předložily obce i občanská sdružení. Další kolo žádostí o dotace skončí 6. května.
K rozvoji farmářských trhů má přispět i kodex, který by měl být hotový do konce května. Bude to seznam pravidel pro fungování trhů, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své zboží a které se staly hitem loňského roku. V ČR funguje už více než stovka těchto trhů, z toho zhruba čtvrtina v Praze. V některých případech ale prodejci klamali zákazníky, když nabízeli zboží, které předtím pořídili ve velkoobchodě a vydávali je za čerstvý výrobek přímo od pěstitele či regionální specialitu. Tomu by měl kodex zabránit.
Kodex určí minimální základ pravidel prodeje farmářských produktů. Trhy, které se k němu přihlásí a budou kodex dodržovat, budou moci používat speciální logo. Ministerstvo zemědělství zároveň na svých internetových stránkách zveřejní organizátory farmářských trhů, kteří se ke kodexu přihlásí. Spotřebitel, který si na tržišti označeném jako "farmářské" v budoucnu koupí potravinu, by díky jednotným pravidlům měl získat záruku domácího původu a čerstvosti produktu.
Jednou z uvažovaných variant je také vznik Asociace pořadatelů farmářských trhů.
Trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců.
Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.